Provkörning: Mercedes-Benz EQT
På exakt samma sätt som eCitan förhåller sig till Citan ser relationen mellan EQT och T-klass ut. Med andra ord rör det sig om en eldriven variant av Mercedes T-klass, som vi nu fått möjlighet att provköra i Göteborgstrakten.
Elektriska Mercedes EQT är en fransos i tyska kläder
Mest läst i kategorin
Mercedes har tagit de förbränningsmotordrivna modellerna – som vi tidigare har testat – och installerat en helt elektrisk drivlina och plötsligt pumpat upp prislappen några hundratusen.
En kavalkad av kompromisser
Modellen hämtar inspiration från flera olika områden, dels är bilen byggd på en förbränningsmotor-plattform, dels är karossen från ett kommersiellt fordon men med en interiör som en minibuss.
Vi tog oss till Sveriges framsida för att ta reda på vad alla kompromisser resulterat i för upplevelse på vägen.
Ganska snabbt kan man konstatera att bilen på många sätt är precis som vilken vanlig T-klass som helst.
Den stora skillnaden är en ny drivlina och vissa designdrag som grundar sig i att det rör sig om en elbil.
Senaste nytt
Välbeprövat recept
EQT följer med andra ord receptet som Mercedes praktiserat på i stort sett varenda modell de senaste åren.
Jämfört med eCitan som vi nyligen provkörde är det på andra sätesraden som EQT utmärker sig.
De väl tilltagna skjutdörrarna öppnar sig med ett lätt ryck i handtaget och det mycket praktiskt utformade baksätet uppenbarar sig.
Höga doser praktikalitet
Här kan sätena justeras fram och tillbaka samt fällas i två separata delar.
Till hösten kommer dessutom en version med förlängd hjulbas som kommer att kunna husera ytterligare två passagerare.
Versionen med den förlängda hjulbasen kommer att bli ett mycket prisvärt alternativ till bland annat Kia EV9 eller Volvo EX90 om man har behov av en sjusitsig elbil.
Välbekant interiör
När man kliver in bakom ratten möts man av i stort sett samma interiör som i T-klass, Citan och eCitan men med något mer påkostade materialval.
Tro dock inte för en sekund att det handlar om någon S-klass-nivå utan MBUX-systemet som sitter monterat är fortsatt ålderstiget men med god funktionalitet.
Instrumentklustret är bara delvis digitalt och skärmen är sju tum stor. Här känns det faktiskt som att det franska syskonet ligger steget före med helt digitaliserat instrumentkluster och större skärm.
Sätena är mycket komfortabla och man får aldrig en tillstymmelse till ont i ryggen.
Finns plats för mer premium
Överlag känns det dock lättare att leva med interiören i eCitan jämfört med EQT eftersom prisskillnaden är så pass stor och målgrupperna är helt olika.
Med mer lyx- och premiumdetaljer hade skillnaden mot Renault Kangoo kunnat förstärkas och Mercedes-DNA:t blivit mer framträdande.
Svag motor och kort räckvidd
Ackompanjerat av god fjädringskomfort hade man gärna kört långt om det inte vore för den korta räckvidden.
Men man får dessvärre hålla till godo med 45 kWh-batteriet som även sitter i Kangoo Electric och eCitan.
Det medför att räckvidden landar på modesta 282 kilometer, vilket gör att modellen främst blir aktuell för olika typer av transporter kring storstadsregionerna.
Även motorn är samma pjäs på 122 hästkrafter och 245 newtonmeter vilken levererar utmärkt prestanda i stadsnära miljöer men knappast på snabbare motorvägssektioner där den modesta toppfarten, 132 kilometer i timmen, sätter stopp för ett högre tempo.
Inga planer på mer kWh
Under körningen tillfrågades Mercedes experter på plats om det fanns någon chans att det skulle lanseras en modell med ett större batteri i samband med att den sjusitsiga versionen släpps senare i år men svaret var att det inte finns några sådana planer.
Målgruppen pekas ut som familjer och personer med fritidsintressen åt det aktiva hållet.
I Sverige är alltjämt avstånden ofta långa och jag har svårt att se att målgruppen som köper bilen i Central- och Sydeuropa skulle falla lika platt för konceptet här i Norden.
Istället kommer taxiföretagen sannolikt att stå på kö utanför återförsäljarna.
Att kunna leverera persontransporter på ett effektivt sätt på korta distanser är sannerligen något som EQT är klassledande på.
Summan av kardemumman
När man summerar EQT utan kontext är det egentligen svårt att hitta några riktiga nackdelar. Helhetsintrycket är riktigt bra tills man börjar fundera kring vilka konkurrenter som finns och hur den är prismässigt positionerad.
När så stora delar av hårdvaran under skalet går att få för ett lägre pris blir paketeringen väldigt viktig och här har Mercedes gjort ett antal försök.
EQT bjuder dock på mycket Mercedes-DNA i den exteriöra designen och det kan vara värt mycket för vissa konsumenter.
Jag har dock svårt att se att samma konsumenter som uppskattar Mercedes-loggan i fronten skulle tacka nej till ännu mer premiumkänsla.
Det finns hopp om att vissa detaljer kan förbättras när den sjusitsiga versionen, samt Marco Polo-versionen (en kompakt husbil), lanseras.
Prispåslaget på cirka 100 00 kronor jämte motsvarande Renault är saftigt, men i linje med vad man förväntar sig.
Mercedes-Benz EQT 200 (2023)
Motor: Elmotor fram, 122 hästkrafter, 245 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,6 sekunder
Toppfart: 132 km/h
Elektrisk räckvidd: 282 km
Vikt: 1 603 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4498/1819/1859 mm
Pris: Kring 500 000 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz EQT 200
Slutbetyg: 3,5/5
Mercedes-Benz EQT levererar en trevlig kompromiss men bjuder inte på några direkta överraskningar i varken positiv eller negativ riktning.
För den som är i behov av enorma mängder praktikalitet i ett ganska begränsat geografiskt område passar EQT perfekt. Räckvidden och laddningshastigheten bidrar inte till utsvävningar.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
Läs även: Nya Renault Kangoo Electric provkörd: hantverkarnas nya favorit?
Läs även: Test: Mercedes-Benz Citan – förtjänt av stjärnan i fronten?
Läs även: Test: Enda svenska testet: Kan elektriska Mercedes eCitan leverera?
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.