Test: Mercedes-Benz EQB 350
Marknaden för sjusitsiga elsuvar är lika begränsad som för rysk kaviar. Ett av få alternativ kommer från Mercedes. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz EQB 350.
Mercedes EQB 350 - ensam som sjusitsig elsuv
Mest läst i kategorin
EQB är inte en elbil från grunden, utan den bygger på GLB som trots sina kompakta mått är sjusitsig.
Exteriört är det inte mycket som skvallrar om att det rör sig om en elbil men de mest uppmärksamma av Mercedes-nördar lär se det direkt.
Framtill har EQB märkets grill som är reserverad för deras elektriska modeller. Hela fronten är mer strömlinjeformad än hos ordinarie GLB.
Baktill möts man av en ljusramp i stället för de separata baklyktorna som fossilbilen har.
Det gör EQB betydligt mer stram i sin design och man har i viss mån rått bot på GLB:s nästan neandertalsliknande utseende.
Ingen innovativ interiör i Mercedes EQB 350
Interiört möts man av en sedvanlig Mercedes-interiör i kontrast till det futuristiska stuket som genomsyrar modeller som EQE och EQS.
Det innebär med andra ord en digital instrumentpanel och en infotainmentskärm som börjar bli till åren men som emellertid är logiskt utformad. ‘
Dessvärre finns det varken Android Auto eller Apple CarPlay att tillgå.
Växelväljaren är monterad på rattstången vilket öppnar upp utrymme i mittkonsolen.
Man bjuds på fysiska knappar och reglage – allt fungerar som sig bör men lär inte imponera på de som hellre har en instrumentpanel inspirerad av Han Solos rymdskepp.
Att EQB är baserad på ett av märkets billigare alternativ – GLB som delar bottenplatta med A-klass – märks av på kvalitetskänslan.
Panelen på insidan av B-stolpen är av samma material som bollarna i ett bollhav, något som även gäller panelerna vid den tredje sätesraden.
Det finns ett flertal ytor där kvalitetskänslan är under all kritik samtidigt som den är klart godkänd på andra håll. Lite mer enhetlighet hade höjt helhetsintrycket.
Senaste nytt
Utrymme, utrymme, utrymme
Hela filosofin bakom EQB (tillika GLB) är utrymmesorienterad. Trots modellens kompakta mått har den sju säten och är överlag väldigt rymlig.
Hjulen är placerade långt ut i hörnen och de korta överhängen bidrar till mer plats på insidan.
Mercedes-Benz EQB 350 är den enda sjusitsiga elektriska suven på den svenska marknaden just nu förutom den bra mycket dyrare Tesla Model X.
Vår testbil var dessutom i fyrhjulsdrivet utförande – den går även att få med framhjulsdrift – och kombinationen av suv, el, och fyrhjulsdrift är sannerligen oslagbar på den svenska marknaden.
Det bör dock understrykas att den tredje sätesraden är ungefär lika rymlig som ett Kinderägg.
Den mellersta raden är enkel att skjuta fram och tillbaka, men att hitta ett läge där både baksätespassagerare samt de i mittraden inte får klaustrofobi är knepigt.
De två sätena i skuffen kan endast husera små barn om det rör sig om längre turer, men under kortare turer går det att klämma in fullvuxna individer, förutsatt att vederbörande inte är för långa för att åka allt på Gröna Lund.
Med de två bakre sätena uppfällda – en process som är väldigt enkel – minskar bagageutrymmet till samma storlek som en necessär.
Knappast kul körning
Rent kördynamiskt är inte EQB någon bil som direkt utmärker sig. Det är heller inte syftet.
I det 350 4MATIC-utförande som vår testbil var i bjuder bilen på 292 hästkrafter som går ner i backen via alla fyra hjul.
Vid fullt gaspådrag känns bilen emellertid lagd åt det framhjulsdrivna hållet, på gott och ont.
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC är trevlig att köra och komfortnivån är hög.
Bilen är mjuk och tar sig an både jämna och ojämna underlag bekymmersfritt.
Sittpositionen är bra och sikten runt om är god, mycket tack vare de stora fönstrena och bilens kantiga proportioner.
På landsväg känner man bilens tyngd och den protesterar om man väljer att rasta den lite för entusiastiskt.
I det stora hela är körupplevelsen behaglig och EQB försöker sannerligen inte vara något den inte är.
Det är just bilens kompetenta utstrålning som genomsyrar upplevelsen i sin helhet och är det som gör EQB förvånansvärt charmig.
Räckvidd och laddning
WLTP-räckvidden är 419 kilometer men i verkligheten kan man räkna med att komma uppåt 37 mil om man kör som sig bör – det vill säga med bilen full med familjemedlemmar och packning.
EQB går att ladda upp till 100 kilowatt och i Mercedes laddnätverk har man tillgång till alla 376 000 publika laddstolpar i Europa.
Summan av kardemumman
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC imponerar med sin vettighet och sin bestämt rimliga approach till elbilsegmentet.
Till skillnad från andra elektriska Mercedes-bilar väljer EQB inte att fullständigt gasta att den de facto är eldriven – på gott och ont.
Den känns som en sjusitsig suv från Mercedes – förvisso av modell billigare – som bara råkar vara eldriven och väldigt dyr.
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC (2022)
Motor: Elmotor fram, bak, 292 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 419 km
Vikt: 2 175 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4684/1834/1667 mm
Pris: från 637 900 SEK (Testbil ca. 750 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz EQB 350
Slutbetyg: 3,5/5
Nya Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC erbjuder ett väldigt vettigt helhetspaket. En eldriven sjusitsig suv som dessutom har en stjärna i grillen är mycket tilltalande. Dessvärre är prislappen väldigt hög och kvalitetskänslan är inte alltid på topp.
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS 450+
Läs även: Recension av Mercedes-Benz GLB
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.