”Simplify, then add lightness” har länge varit Lotus mantra. Nu är det emellertid slut på det med lanseringen av nya Lotus Eletre, en kinesiska el-suv med 900 hästkrafter.
Elektriska Lotus Eletre når 100 på 2,95 sekunder


Den nya suven har länge varit i pipeline och delar mycket med Polestar 3 – bilarna har samma bottenplatta – men britterna har kompenserat bilens vikt med en herrans massa prestanda.

Lotus Eletre är inte direkt något som är i linje med markets ursprungsfilosofi. (Foto: Lotus)
Prestanda så det räcker och blir över
Nya Lotus Eletre i topputförande – Eletre R – stoltserar inte bara med 905 hästkrafter utan även med 984 newtonmeter. Det innebär en 0-till-100-tid på 2,95 sekunder och en toppfart på 266 kilometer i timmen.
Därtill kommer utbudet att bestå av två andra Eletre-varianter – Eletre och Eletre S. Båda modeller erbjuder 603 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Storleksmässigt är Lotus Eletre i paritet med en Bentley Bentayga – 5,1 meter lång för att vara exakt. Det gör den snäppet större än Polestar 3, men skillnaden är inte direkt enorm.

Lotus Eletre är ungefär 5,1 meter lång. (Foto: Lotus)
Senaste nytt
Räckvidd och laddning
Lotus Eletre har ett 112 kilowattimmars batteri vilket ger en räckvidd på upp till 600 kilometer, medan R-varianten får nöja sig med 489 kilometer enligt WLTP. Hur mycket effekt den kan ta emot i termer av laddning har inte kommunicerats, men rimligtvis lär det vara runt 250 kilowatt.

Interiört känner man igen sig från koncernsyskonen. (Foto: Lotus)
Priser och lansering
I Sverige börjar Eletre på 1 119 900 kronor för instegsmodellen medan toppversionen R går loss på 1 739 990 kronor. Bilen kommer att tillverkas i Wuhan, Kina.
Exakt när den når svensk mark har ännu inte bekräftats.

Sverige är en prioriterad marknad för Lotus Eletre. (Foto: Lotus)
Läs även: Expert: Volvos framtid avslöjad i Lotus el-suv
Läs även: Lotus satsar på elbilar och Kina

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.