Volkswagen planerar att lansera specialutgåvor av sina elbilar i begränsad upplaga, som de gjorde med sina tidigare modeller med förbränningsmotor.
Elektriska hyllningen till 90-talets ikon
Mest läst i kategorin
Den strategin har nu visats upp med ID.3 GTX Fire+Ice, en elektrisk nytolkning av den klassiska Golf Fire+Ice.
En unik showbil
Även om det bara är en engångsmodell baserad på ID.3 GTX Performance, visar den hur specialutgåvor, som Golf Rolling Stones från 1995 och Golf Pink Floyd från 1994, skulle kunna se ut i dagens elbilsutbud.
Dessa tidigare modeller, byggda på grunden av standard Mk3 Golf, stack ut med unika designelement. Framför allt lackeringen – och gav Volkswagen rejält med uppmärksamhet.
En nytolkning av klassiska designelement från Golf
Fire+Ice andas nostalgi och plockar upp tråden från den limiterade Golf-utgåvan som Volkswagen och det tyska sportmodemärket Bogner skapade tillsammans 1990.
Ursprungligen var planen att tillverka 10 000 exemplar av denna Mk2 Golf-baserade skönhet, men succén var ett faktum och hela 16 700 bilar rullade ut från fabriken mellan 1990 och 1992.
Färgstark exteriör
Den nya showbilen har en livfull trelagers Electric Violet Pearl Effect-lack tillsammans med transparent och matt Fire+Ice-grafik.
Kontrasterande färger
Den napolitanska interiören i Golf Mk2 Fire and Ice var ikonisk, så det är förvånande att Volkswagen inte följde det exemplet.
Istället finns det svarta säten med Flaming Red- eller Ice Blue-accenter.
Däremot hittar vi dragkedjor i mitten av sätena som är inspirerade av Bogner dunjackor. När man öppnar dem syns en Fire+Ice-logotyp och ett foder som efterliknar klädseln i originalbilen.
Inspiration från en oväntad succé
Även om bara de mest inbitna fansen kommer ihåg den specialutgåvan, var den en “överraskande succé” och skulle uppnå “kultstatus”, enligt Volkswagen.
Denna kult verkar ha ett fotfäste i Volkswagens tekniska utvecklingsteam, som kom på idén till den nya modellen.
Specialdesignade pedaler
Bilen har också specialmattor och unika pedaler i rostfritt stål. De senare har bytt ut sina vanliga Play/Pause-grafiker mot sådana med Fire och Ice.
Kraftfull elmotor och lång räckvidd
Eftersom modellen är baserad på ID.3 GTX Performance har den en bakmonterad motor som producerar 322 hk och 545 Nm vridmoment.
Detta gör att elbilen kan accelerera från 0-100 km/h på 5,7 sekunder, innan den når en elektroniskt begränsad topphastighet på 200 km/h.
Snabbladdning för längre resor
Kraften kommer från ett 79 kWh litiumjonbatteri som ger en WLTP-räckvidd på upp till 601 km.
När det är dags att ladda kan en 185 kW DC-snabbladdare ta batteriet från 10% till 80% på bara 26 minuter.
Provkört: VW Golf GTE 2024
Golfen firar 50 år i år och det har firats lite överallt i världen. För oss blev det till att provköra senaste Golfen men också en sväng i generation 1.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.