Dagens PS

Elektriska hyllningen till 90-talets ikon

En exklusiv flirt med 90-talet från Volkswagen. (Foto: Volkswagen)
En exklusiv flirt med 90-talet från Volkswagen. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 sep. 2024Publicerad: 09 sep. 2024

Volkswagen planerar att lansera specialutgåvor av sina elbilar i begränsad upplaga, som de gjorde med sina tidigare modeller med förbränningsmotor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den strategin har nu visats upp med ID.3 GTX Fire+Ice, en elektrisk nytolkning av den klassiska Golf Fire+Ice.

Kolla in den här. Vill man inte se mer sådan här lack på våra vägar? (Foto: Volkswagen)
Kolla in den här. Vill man inte se mer sådan här lack på våra vägar? (Foto: Volkswagen)

En unik showbil

Även om det bara är en engångsmodell baserad på ID.3 GTX Performance, visar den hur specialutgåvor, som Golf Rolling Stones från 1995 och Golf Pink Floyd från 1994, skulle kunna se ut i dagens elbilsutbud.

Dessa tidigare modeller, byggda på grunden av standard Mk3 Golf, stack ut med unika designelement. Framför allt lackeringen – och gav Volkswagen rejält med uppmärksamhet.

En het liten bil som ser fantastisk ut. (Foto: Volkswagen)
En het liten bil som ser fantastisk ut. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

En nytolkning av klassiska designelement från Golf

Fire+Ice andas nostalgi och plockar upp tråden från den limiterade Golf-utgåvan som Volkswagen och det tyska sportmodemärket Bogner skapade tillsammans 1990.

Ursprungligen var planen att tillverka 10 000 exemplar av denna Mk2 Golf-baserade skönhet, men succén var ett faktum och hela 16 700 bilar rullade ut från fabriken mellan 1990 och 1992.

ANNONS

Färgstark exteriör

Den nya showbilen har en livfull trelagers Electric Violet Pearl Effect-lack tillsammans med transparent och matt Fire+Ice-grafik.

Kontrasterande färger

Den napolitanska interiören i Golf Mk2 Fire and Ice var ikonisk, så det är förvånande att Volkswagen inte följde det exemplet.

Istället finns det svarta säten med Flaming Red- eller Ice Blue-accenter.

Insidan är också lite speciell och spännande. (Foto: Volkswagen)
Insidan är också lite speciell och spännande. (Foto: Volkswagen)

Däremot hittar vi dragkedjor i mitten av sätena som är inspirerade av Bogner dunjackor. När man öppnar dem syns en Fire+Ice-logotyp och ett foder som efterliknar klädseln i originalbilen.

Två olika färger men också dragkedjorna i mitten. Kan inte vara skönt att ha den i ryggen. (Foto: Volkswagen)
Två olika färger men också dragkedjorna i mitten. Kan inte vara skönt att ha den i ryggen. (Foto: Volkswagen)

Inspiration från en oväntad succé

ANNONS

Även om bara de mest inbitna fansen kommer ihåg den specialutgåvan, var den en “överraskande succé” och skulle uppnå “kultstatus”, enligt Volkswagen.

Denna kult verkar ha ett fotfäste i Volkswagens tekniska utvecklingsteam, som kom på idén till den nya modellen.

Specialdesignade pedaler

Bilen har också specialmattor och unika pedaler i rostfritt stål. De senare har bytt ut sina vanliga Play/Pause-grafiker mot sådana med Fire och Ice.

Kraftfull elmotor och lång räckvidd

Eftersom modellen är baserad på ID.3 GTX Performance har den en bakmonterad motor som producerar 322 hk och 545 Nm vridmoment.

Detta gör att elbilen kan accelerera från 0-100 km/h på 5,7 sekunder, innan den når en elektroniskt begränsad topphastighet på 200 km/h.

Gammal möter ny. Vilken är snyggast? (Foto: Volkswagen)
Gammal möter ny. Vilken är snyggast? (Foto: Volkswagen)

Snabbladdning för längre resor

ANNONS

Kraften kommer från ett 79 kWh litiumjonbatteri som ger en WLTP-räckvidd på upp till 601 km.

När det är dags att ladda kan en 185 kW DC-snabbladdare ta batteriet från 10% till 80% på bara 26 minuter.

Provkört: VW Golf GTE 2024

Golfen firar 50 år i år och det har firats lite överallt i världen. För oss blev det till att provköra senaste Golfen men också en sväng i generation 1.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS