De kinesiska biltillverkarna går på offensiven i Europa och i rasande takt har olika tillverkare börjat sälja sina elektrifierade alternativ på den svenska marknaden.
Elektriska BYD Atto 3 är inget att hänga i julgranen
Mest läst i kategorin
BYD är en av dessa tillverkare och vi har fått möjligheten att rasta den medelstora SUV:en Atto 3 i ett decembergrått Göteborg.
En kinesisk gigant
BYD står för Build Your Dreams och är en gigant när det gäller att tillverka batterier och elektrifierade fordon. Utöver att tillverka bilar har företaget bland annat affärsenheter för bussar, gaffeltruckar, lastbilar med mera.
Det är med andra ord inte bara nykomlingar som äntrar den europeiska marknaden. Med mångårig erfarenhet av att tillverka både batterier och fordon så framstår det som att de etablerade tillverkarna kan få sig en tuff utmaning.
Senaste nytt
Wolfgang Egger är designchef
Dessutom har BYD lyckats locka till sig flera veteraner från fordonsindustrin. Bland de mest namnkunniga kan man nämna Wolfgang Egger som är designchef.
För er som inte känner till Egger har han bland annat designat Alfa Romeos formsköna sportbil 8C Competizione och varit designchef för Audi.
Målet med att rekrytera Egger var att utforma ett designspråk som är internationellt gångbart. Några år efter att den tyska designchefen anslutit etablerades även ett designcenter där flera med erfarenhet från den europeiska fordonsindustrin började arbeta.
Förutsättningarna för att skapa riktigt läckra kreationer finns med andra ord. Det första projektet för det relativt nyetablerade designcentret blev konceptbilen E-SEED GT som är en elektrisk supersportbil.
Det är en bil som gör ett tappert försök att skapa någon form av designidentitet men som i mitt tycke bara når halvvägs i mål.
Ett varumärke i tuff konkurrens
Det är uppenbart att det inte är en enkel process att skapa en varumärkesidentitet och ett designspråk som passar den europeiska marknaden över en natt.
Framförallt inte när konkurrensen består av superstarka varumärken som ofta har mer än ett sekel av verksamhet att luta sig tillbaka mot.
Dagen till ära var det dock inte konceptbilen som skulle ut och provköras utan storsäljaren i Sverige än så länge, Atto 3.
Anonymt exteriört intryck
Det första man lägger märke till när man närmar sig bilen är den silverfärgade dekorlisten som påminner mycket om den som finns på den något mer exklusiva konceptbilen.
I övrigt är det inte många likheter och på många sätt är det exteriöra intrycket ganska anonymt.
Det känns som att det är en AI-mjukvara som fått en förfrågan om att ta fram en generisk bil snarare än att ett passionerat gäng designers fått uppgiften att utforma ett nytt designspråk.
Visserligen finns fejkade luftintag på plats och en LED-ramp på aktern. Det räcker dock inte hela vägen för att skapa en tydlig designidentitet utan det känns mest som att man lånat olika designdrag från olika konkurrenter.
Lekfull interiör
När man tar klivet in genom förardörren möts man dock av ett betydligt mer lekfullt och unikt designspråk.
Här uppnår man visserligen det man misslyckas med på utsidan men frågan är om det inte blir lite för mycket?
Den diskreta och i mitt tycke estetiskt tilltalande instrumentspanelskärmen samt den vridbara touchskärmen går visserligen att uppskatta.
I övrigt ser det mest ut som att en leksaksdesigner gott loss. Det går att hitta sidofack med inbyggda strängar samt dörrhandtag och högtalare som byggts ihop till en enhet.
Antispinnsystem från 90-talet
Att köra ut från parkeringsgaraget där bilen stod parkerad gick utmärkt och bilen upplevdes som lätt att kontrollera i trånga utrymmen med god runt-om-sikt. Så här långt var det inga konstigheter.
I det decembergråa Göteborg som Atto 3 provkördes i rådde det kyligt vinterväder. Trots den modesta effekten på 204 hästkrafter kämpade vinterdäcken febrilt med att få ner effekten när man tryckte på från stillastående.
Antispinnsystemet känns förvånansvärt föråldrat och däcken tillåts att spinna flera varv innan effekten begränsas för att sedan släppas på för fullt så att däcken på nytt spinner loss.
Känslan är påtagligt lik den som man återfinner i västerländska premiumbilar från 90-talet som var tidiga med antispinnsystem.
Svampiga pedaler
Ute på motorvägen upplevs bilen som relativt tyst men styrningen är något lealös och det är svårt att få en känsla för hur bilen kommer att reagera på nästa rattutslag.
Komforten upplevdes alltjämt god och sätena bjöd på gott stöd under den korta provkörningsrundan som genomfördes.
Atto 3 slår tyvärr rekord i svampig pedalkänsla. Både broms- och gaspedal har en märklig känsla som bäst kan beskrivas med att det aldrig känns som att man når botten. Motståndet blir exponentiellt högre men aldrig så stort att det helt tar stopp.
I kombination med en inbyggd säkerhetsfunktion som med viss regelbundenhet vibrerar ratten bidrar det till att skapa en måttligt tillfredsställande körupplevelse.
Långsam snabbladdning
När det gäller viktiga elbilsegenskaper levererar Atto 3 helt okej resultat och framförallt är den angivna energieffektiviteten riktigt bra.
Räckvidden är 420 kilometer vilket genereras av det 60,2 kWh stora batteriet vilket gör att förbrukningen landar på 15,6 kWh/mil.
Tyvärr är snabbladdningshastigheten låga 80 kW vilket lär medföra laddningstider på närmare en timme om batteriet är tomt.
Summan av kardemumman
BYD gör storstilad entré på den svenska marknaden med tre elbilar; Atto 3, Tang och Han. Atto 3 har än så länge visat sig vara storsäljaren tack vare snabba leveranser och ett för många attraktivt pris.
Vid provkörningen blir det tydligt att det främst kommer att vara priset och tillgängligheten som Atto 3 kommer att kunna konkurrera med.
De mer bilrelaterade egenskaperna, bortsett från okej komfort och utrymmen, slår inte konkurrenterna på fingrarna. Det enda unika som Atto 3 kan erbjuda produktmässigt är koboltfria batterier och ett lekfullt inre.
Vi ser dock fram emot att få plocka ut Atto 3 på en längre provkörning framöver för att genomföra en mer komplett undersökning.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.