Aion är ett av många kinesiska elbilsmärken. Det grundades för fyra år sedan och debuterade med en sedan kallad S. Nu har de också lanserat Aion Hyper SSR med 1 225 hästkrafter.
Elektriska Aion Hyper SSR gör 0-till-100 på under 2 sekunder
Mest läst i kategorin
Den nya skapelsen stoltserar med det man kan kalla för “Lamborghini-dörrar” och en front som rakt framifrån påminner om en Ferrari SF90.
Det blir märkets femte bil – tidigare har de tillverkat elektriska sedaner och suvar. Hyper SSR debuterar även med märkets nya logotyp.
Lika snabb som en Pininfarina Battista
Det mest anmärkningsvärda är emellertid accelerationen som Aion Hyper SSR skryter om.
0-till-100 ska kunna avverkas på 1,9 sekunder – bara 0,05 sekunder långsammare än Pininfarina Battista som delar drivlina med Rimac Nevera – trots 700 hästkrafter mindre.
Vad den avverkar 0-till-200 eller 0-till-300 på har ännu inte kommunicerats och det har heller inte dess toppfart.
Aion Hyper SSR relativt kap
Prismässigt sägs den landa på runt 2,5 miljoner svenska kronor – ungefär en trettondel så mycket som Battista.
För det får man den fyrhjulsdrivna varianten medan det även finns en bakhjulsdriven variant som avverkar 0-till-100 på 2,3 sekunder.
Aion Hyper SSR har ännu inte nått produktion – något bilderna onekligen utstrålar – men enligt kineserna ska bilen lanseras under 2023, men då enbart för den inhemska marknaden.
Läs även: Recension av Pininfarina Battista
Läs även: Hyperbilen Rimac Nevera äntligen ute på vägarna
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.