Aion är ett av många kinesiska elbilsmärken. Det grundades för fyra år sedan och debuterade med en sedan kallad S. Nu har de också lanserat Aion Hyper SSR med 1 225 hästkrafter.
Elektriska Aion Hyper SSR gör 0-till-100 på under 2 sekunder


Mest läst i kategorin
Den nya skapelsen stoltserar med det man kan kalla för “Lamborghini-dörrar” och en front som rakt framifrån påminner om en Ferrari SF90.
Det blir märkets femte bil – tidigare har de tillverkat elektriska sedaner och suvar. Hyper SSR debuterar även med märkets nya logotyp.

Dörrarna på Aion Hyper SSR är tveklöst superbilskompatibla. (Foto: GAC)
Lika snabb som en Pininfarina Battista
Det mest anmärkningsvärda är emellertid accelerationen som Aion Hyper SSR skryter om.
0-till-100 ska kunna avverkas på 1,9 sekunder – bara 0,05 sekunder långsammare än Pininfarina Battista som delar drivlina med Rimac Nevera – trots 700 hästkrafter mindre.
Vad den avverkar 0-till-200 eller 0-till-300 på har ännu inte kommunicerats och det har heller inte dess toppfart.

Interiören på Hyper SSR är inte särskilt konservativ. (Foto: GAC)
Aion Hyper SSR relativt kap
Prismässigt sägs den landa på runt 2,5 miljoner svenska kronor – ungefär en trettondel så mycket som Battista.
För det får man den fyrhjulsdrivna varianten medan det även finns en bakhjulsdriven variant som avverkar 0-till-100 på 2,3 sekunder.
Aion Hyper SSR har ännu inte nått produktion – något bilderna onekligen utstrålar – men enligt kineserna ska bilen lanseras under 2023, men då enbart för den inhemska marknaden.

Designen har tveklöst inspirerats av bilar från den europeiska kontinenten. (Foto: GAC)
Läs även: Recension av Pininfarina Battista
Läs även: Hyperbilen Rimac Nevera äntligen ute på vägarna

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.