Maserati har nyligen lanserat en ny generation av långfärdskryssaren GranTurismo och tar med den ett jättekliv in i framtiden. Nya GranTurismo kommer nämligen som en elektrisk Maserati, då kallad Folgore. Vi tog oss ner till Italien för en provkörning på Vallelunga-banan!
Elektrisk Maserati provkörd: Framtiden är säkrad
Mest läst i kategorin
Innan du läser denna artikel vill jag uppmana dig att läsa vårt mer utförliga test av bensindrivna Maserati GranTurismo här eftersom denna text enbart avhandlar helt eldrivna Folgore.
Elektrifierad nedifrån och upp
Nya Maserati GranTurismo har designats från grunden som en renodlad elbil som sedan konverteras till bensinbil snarare än tvärt om. Detta ger en rad uppenbara fördelar, så som möjligheten att paketera batteriet på ett smart sätt.
Och det är precis vad Maserati har gjort. Vanligtvis brukar tillverkare av elbilar placera batterierna i ett platt paket så långt ner som möjligt i bilen.
Maserati har i stället placerat och format batteripaketet efter kardantunneln, och där bensinmotor och bränsletank hade suttit.
Nackdelen med detta är att tyngdpunkten blir högre (men mer centrerad) medan fördelen är att Folgore kan vara lägre och beter sig mer som en bensindriven bil i kurvor. Detta är ett utmärkt exempel på något som kan se sämre ut på pappret men som är roligare i verkligheten.
Astronomisk prestanda
Under skalet sitter tre elmotorer, en på framaxeln och två på bakaxeln.
Den totala effekten är 760 hästkrafter vilket är skrämmande mycket men än mer skrämmande är vridmomentet på monumentala 1 350 newtonmeter. Det torde vara tillräckligt för att dra månen närmre jorden.
Resultatet av detta inte bara den responsivitet som genomsyrar alla elbilar utan även prestandasiffror som fullkomligt krossar Folgores bensindrivna syskon, både till 100 km/h, 200 km/h och i termer av topphastighet.
Vill du köra eldrivet i 325 knyck så har du få alternativ utöver en GranTurismo Folgore.
Denna prestanda är naturligtvis än mer användbar på bana, där bilen upplevs som mer än håll-käften-snabb.
Man kan enkelt dyka in i kurvor lite för snabbt för att bromsa sig igenom dem och sedan katapultera sig ut tack vare fyrhjulsdriften och det omedelbart tillgängliga vridmomentet.
Maserati GranTurismo Folgore är lekfull bortom förväntningarna
GranTurismo Folgore rör sig mer i sidled än andra prestandainriktade elbilar tack vare batteriets placering men det adderar till en lekfull känsla.
Bilen är kapabel på bana men vid mycket hård kurvtagning tenderar den att understyra något, en naturlig konsekvens av vikten på hela 2,26 ton. Bäst lär Folgore vara på väg snarare än bana.
I övrigt skiljer sig inte GranTurismo Folgore från sina förbränningsmotorbestyckade syskon nämnvärt, på gott och ont.
Utöver de, i min mening, onödigt krångliga men aerodynamiska fälgarna, har du här precis samma oförskämt snygga design som i övriga GranTurismos.
Även interiören är lika fullproppad med läder och lika slarvigt ihopsatt, och priset lika ögonvattnande högt.
Samtidigt kommer Maserati på något sätt undan med att på ett italienskt, små-nonchalant vis baka in bilens tillkortakommanden i dess standardutrustning och därigenom addera charm snarare än irritation. Sprezzatura var ordet!
The million dollar question
Den stora frågan är emellertid hur marknaden tar emot en eldriven bil i det här segmentet. Enligt WLTP ska GranTurismo Folgore rulla 450 kilometer på en laddning och därför rimligtvis 300-någonting i verkligheten. Hur GT-kompatibelt är egentligen det?
Folgore upp till 270 kilowatt laddning, vilket innebär att 20 till 80 procent laddning av det 92,5 stora kilowattimmar batteriet tar 18 minuter. Det innebär att man kan hålla förhållandevis lämpligt GT-tempo, förutsatt att man kör på en rutt med många snabbladdare med rätt effekt.
Jag menar, hela syftet med en GranTurismo är att kunna köra orimliga sträckor på tider som farbror blå utan tvekan skulle motsätta sig. Att då behöva göra täta laddstopp blir följaktligen något problematiskt.
Samtidigt måste någon vara först med att elektrifiera lyx- och GT-bilar och för det jag beundrar Maseratis närmast finska sisu. Samtidigt förmodar jag att det kommer att ta några år innan en framgångsrik formel är ordentligt utmejslad.
Steget in i framtiden tar alltså Maserati GranTurismo Folgore men även Rolls-Royce Spectre samtidigt som även Bentley ska ge sig in i matchen.
Jag kommer med tillförsikt att följa detta nya segment för att se var vi kan tänkas landa någonstans. En sak är åtminstone säker, och det är att framtiden för lyx även den är elektrisk, och inte nödvändigtvis trist för den sakens skull!
Maserati GranTurismo Folgore (2023)
Motor: Tre elmotorer, 761 hästkrafter, 1 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,7 sekunder
Acceleration 0–200 km/h: 8,8 sekunder
Toppfart: 325 km/h
Elektrisk räckvidd: 450 kilometer enligt WLTP
Vikt: 2 260 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4966/1957/1353 mm
Pris: Från cirka 3 200 000 SEK
Högsta Växelns första intryck på bana nya Maserati GranTurismo Folgore
Slutbetyg: 4/5
Nya Maserati GranTurismo Folgore uppträder med en imponerande lekfullhet på bana. Den beter sig som en bensindriven bil i kurvor när det kommer till viktbalans men när man trycker plattan i mattan märks det tydligt att det är en elbil det rör sig om.
Läs även: Provkörning av Maserati GranTurismo
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.