Dagens PS

Elektrisk lyxupplevelse på vattnet

Omåttligt med lyx för denna eldrivna båt från Maserati. (Foto: Maserati)
Omåttligt med lyx för denna eldrivna båt från Maserati. (Foto: Maserati)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Maserati har lanserat Tridente, en lyxig elektrisk motorbåt. Med 592 hästkrafter och en elegant design av kolfiber erbjuder Tridente en unik upplevelse på havet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maserati är mitt i sin elektrifieringsera med Folgore-versionerna av Grecale, Granturismo och GranCabrio.

Men deras senaste utsläppsfria erbjudande har inga hjul.

Tridente är en lyxig motorbåt med en helt elektrisk drivlina skapad i samarbete med marintech-företaget Vita Power.

Båten passar bra med valfri Maserati på fyra hjul. (Foto: Maserati)
Båten passar bra med valfri Maserati på fyra hjul. (Foto: Maserati)

Tio meter kolfiber

Tridente byggdes av amerikanska Hodgdon Yachts och har ett slankt skal av kolfiber och en massiv Maserati-emblem tryckt på fören. Båten mäter 10,5 meter och kan rymma upp till tio personer, inklusive föraren.

Det stora soldäcket har ett badområde med en färskvatten-dusch, så du kan skölja av dig saltet efter ett dopp i havet. C

ockpiten kan konfigureras för “middag eller acceleration”, men den mest bekväma platsen är förmodligen soffan som vetter bakåt på akterdäck.

ANNONS
I den här soffan vill man sitta med ett glas champagne och bara njuta. (Foto: Maserati)
I den här soffan vill man sitta med ett glas champagne och bara njuta. (Foto: Maserati)
ANNONS

Senaste nytt

Dagbädd och toalett

Dessutom finns en sluten kabin med en dagsbädd och en liten toalett gömda inuti fören. Även om det inte ser stort nog ut för tio personer, kommer det väl till pass när du behöver en plats att gömma dig från middagssolen.

Den helt elektriska drivlinan från Vita Power producerar 592 hk (441 kW / 600 PS), vilket är mindre än de 818 hk (610 kW / 829 PS) från tri-motoruppsättningen i den avbildade Maserati GranCabrio Folgore.

Ändå räcker det till en kryssningshastighet på 25 knop och en toppfart på 40 knop.

Man måste ha båda va? Man kan ju inte köra en Volvo och äga en båt från Maserati. (Foto: Maserati)
Man måste ha båda va? Man kan ju inte köra en Volvo och äga en båt från Maserati. (Foto: Maserati)

Oklar räckvidd

Energikällan är ett 252 kWh batteripaket. Maserati har inte avslöjat kryssningsräckvidden, men säger att batteriet kan laddas på under en timme. Detta är möjligt tack vare Vita Powers dedikerade marina snabbladdningsinfrastruktur.

ANNONS

Tridente-motorbåten har en prislapp på 28,5 miljoner kronor, vilket överträffar kostnaden för Maseratis erbjudanden för väg och bana.

Ny gigayacht med egen marina – större än Titanic

Det är ingen superyacht utan snarare en gigayacht. Ulyssia kommer bli ett kryssningsfartyg och en bostadsyacht – som tillsammans kommer bli en skapelse

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS