Dagens PS

Eldriven kombi: så ska Kina erövra Sverige

omslagsbild eldriven kombi från kina
Nio vill bli först att lansera en eldriven kombi för det breda premiumsegmentet. (Foto: CarNewsChina)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 09 mars 2023Publicerad: 09 mars 2023

Bilar från Kina har på rekordtid gått från otänkbart till en vanlig syn på de svenska vägarna. Den främsta orsaken är omställningen till eldrift, där de etablerade tillverkarna har lämnat ett utrymme som nya, kinesiska biltillverkare har kunnat kapitalisera på.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Anpassningen efter västerländska stilideal och behov har emellertid inte alltid varit klockren. Konkurrensmedel nummer ett har i stället varit tillgänglighet.

Nu ska det bli skillnad på det. Nyhetssidan CarNewsChina rapporterar att Nio ET5 kombi, som är framtagen med Europa i åtanke, är redo för lansering.

nio et5 kombi

Nio ET5 kombi ryktas vara redo för en europeisk lansering. (Foto: CarNewsChina)

Den eldrivna kombin lyser ännu med sin frånvaro

Med tanke på kombins roll i Europa, inte minst Sverige, är det något förvånande att det ännu inte finns någon eldriven kombi.

Porsche erbjuder ju förstås Taycan som Sport Turismo respektive Cross Turismo, men de är lite väl kostsamma för de flesta plånböcker. Dessutom rör det sig knappast om kombivärldens mest lasthungriga pjäser.

Ett annat alternativ är MG5, men med den biltillverkarens definition av snabbladdning kan man avverka långresorna snabbare på cykel.

Både Audi och BMW har utlovat eldrivna kombibilar, men än så länge står de inte i bilhallarna. 

Alltså verkar det högst troligt att kinesiska Nio blir först i Sverige med en eldriven kombi för premiumsegmentet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Nio ET5 kombi får nästan 500 hästkrafter

Nio positionerar sig nämligen lite som Kinas Tesla, med en egen approach och ett eget nätverk för laddning – eller i detta fall batteribyten.

Också prismässigt siktar man på de gamla fintyskarna. En Nio ET5 sedan går loss på mellan sju- och åttahundratusen kronor, beroende på val av batteri.

Framdrivningen sköts av två elmotorer, en på vardera axel. Den främre får en Volkswagen-klingande 204-hästarsmotor medan bakaxeln får 286 hästkrafter. Den totala siffran landar alltså på respektingivande 490.

Större än en BMW 3-serie – åtminstone utvändigt

Sett till yttermåtten är ET5 aningen större än en BMW 3-serie, men det betyder inte nödvändigtvis att innermåtten är bättre. Redaktionen har erfarit att Nios bilar inte är fullt lika genomtänkta som propellerprydda München-bilar.

Baksätet i direktörsvagnen ET7 har till exempel benutrymme för en basketspelare, men en taklinje som gör det omöjligt för alla längre än 175 centimeter att sitta upprätt.

Älskar Nio domstolen?

Enligt CarNewsChina ska ET5 kombi heta Touring, precis som BMW:s bilar. Det kan anses en smula vågat med tanke på att biltillverkaren nyligen drogs inför rätta av Audi.

ANNONS

Den tyska biltillverkaren menade att Nio, med modellnamnen ES6, ES7 och ES8, lätt kunde förväxlas med S6, S7 respektive S8. Nio gick dock vinnande ur den striden.

Lägg därtill att bilens design – åtminstone aktern – osar något enormt av Porsche Taycan i dess två kombiutföranden, och det är lätt att tro att Nio ser varumärkesintrång som något slags strategi.

nio et5 kombi bakdel

Bakifrån är det inte helt lätt att skilja ET5 kombi från den betydligt dyrare Porsche Taycan. (Foto: CarNewsChina)

porsche taycan cross turismo

(Foto: Marcus Berggren)

Eldriven kombi: först blir störst

När det kommer till kritan lär inget av detta emellertid spela särskilt stor roll. Om eldrivna kombibilar efterfrågas, vilket de med tanke på karossformens överlägsenhet borde, kommer först sannolikt att bli störst.

Med andra ord lär den biltillverkare som både lyckas lansera och leverera en eldriven kombi först att tjäna storkovan. Min gissning är att det blir Nio.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]