Bilar från Kina har på rekordtid gått från otänkbart till en vanlig syn på de svenska vägarna. Den främsta orsaken är omställningen till eldrift, där de etablerade tillverkarna har lämnat ett utrymme som nya, kinesiska biltillverkare har kunnat kapitalisera på.
Eldriven kombi: så ska Kina erövra Sverige
Mest läst i kategorin
Anpassningen efter västerländska stilideal och behov har emellertid inte alltid varit klockren. Konkurrensmedel nummer ett har i stället varit tillgänglighet.
Nu ska det bli skillnad på det. Nyhetssidan CarNewsChina rapporterar att Nio ET5 kombi, som är framtagen med Europa i åtanke, är redo för lansering.
Den eldrivna kombin lyser ännu med sin frånvaro
Med tanke på kombins roll i Europa, inte minst Sverige, är det något förvånande att det ännu inte finns någon eldriven kombi.
Porsche erbjuder ju förstås Taycan som Sport Turismo respektive Cross Turismo, men de är lite väl kostsamma för de flesta plånböcker. Dessutom rör det sig knappast om kombivärldens mest lasthungriga pjäser.
Ett annat alternativ är MG5, men med den biltillverkarens definition av snabbladdning kan man avverka långresorna snabbare på cykel.
Både Audi och BMW har utlovat eldrivna kombibilar, men än så länge står de inte i bilhallarna.
Alltså verkar det högst troligt att kinesiska Nio blir först i Sverige med en eldriven kombi för premiumsegmentet.
Senaste nytt
Nio ET5 kombi får nästan 500 hästkrafter
Nio positionerar sig nämligen lite som Kinas Tesla, med en egen approach och ett eget nätverk för laddning – eller i detta fall batteribyten.
Också prismässigt siktar man på de gamla fintyskarna. En Nio ET5 sedan går loss på mellan sju- och åttahundratusen kronor, beroende på val av batteri.
Framdrivningen sköts av två elmotorer, en på vardera axel. Den främre får en Volkswagen-klingande 204-hästarsmotor medan bakaxeln får 286 hästkrafter. Den totala siffran landar alltså på respektingivande 490.
Större än en BMW 3-serie – åtminstone utvändigt
Sett till yttermåtten är ET5 aningen större än en BMW 3-serie, men det betyder inte nödvändigtvis att innermåtten är bättre. Redaktionen har erfarit att Nios bilar inte är fullt lika genomtänkta som propellerprydda München-bilar.
Baksätet i direktörsvagnen ET7 har till exempel benutrymme för en basketspelare, men en taklinje som gör det omöjligt för alla längre än 175 centimeter att sitta upprätt.
Älskar Nio domstolen?
Enligt CarNewsChina ska ET5 kombi heta Touring, precis som BMW:s bilar. Det kan anses en smula vågat med tanke på att biltillverkaren nyligen drogs inför rätta av Audi.
Den tyska biltillverkaren menade att Nio, med modellnamnen ES6, ES7 och ES8, lätt kunde förväxlas med S6, S7 respektive S8. Nio gick dock vinnande ur den striden.
Lägg därtill att bilens design – åtminstone aktern – osar något enormt av Porsche Taycan i dess två kombiutföranden, och det är lätt att tro att Nio ser varumärkesintrång som något slags strategi.
Eldriven kombi: först blir störst
När det kommer till kritan lär inget av detta emellertid spela särskilt stor roll. Om eldrivna kombibilar efterfrågas, vilket de med tanke på karossformens överlägsenhet borde, kommer först sannolikt att bli störst.
Med andra ord lär den biltillverkare som både lyckas lansera och leverera en eldriven kombi först att tjäna storkovan. Min gissning är att det blir Nio.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.