79 procent fler fel på elbilar än på traditionella bilar, visar att elbilen är ett omoget problembarn där konsumenten får ta smällen.
Felen på elbilar ökar – ägarna får stå för notan
Mest läst i kategorin
Den elektriska omställningen i bilvärlden är en av det moderna samhällets snabbaste tekniska utvecklingsresor någonsin.
Aldrig tidigare har trycket på en enskild produkt varit större, att på så kort tid som möjligt, ta fram en ny teknisk lösning för framtidens bil.
På drygt 10 år har elbilen, som vi känner den i dag, gått från i stort sett inget, till att 2030 förväntas dominera bilmarknaden.
Osund marknad
Snabba utvecklingar som dessutom tryckts fram av samhällsklimat och politiska kortsiktiga syften, riskerar att skapa en marknad som i en övergångsfas, varken är frisk eller ekonomiskt sund.
Och precis där är vi i dag.
Det bekräftas av amerikanska Consumer Report som sammanställt servicerapporter från mer än 330 000 bilägare är inte nådiga mot den elektriska bilflottan.
Som Dagens PS tidigare rapporterat bantar bland andra hyrbilsföretaget Sixt nu ned sin flotta av elhyrbilar, med anledning av höga reparationskostnader, som överstiger de för konventionella förbränningsbilar.
Rapporten från Consumer Report spär på Sixt slutsats.
79 procent av elbilsägarna rapporterar större, och fler problem med sina bilar än vad ägare till konventionella bilar gör.
“De flesta elbilar byggs i dag av antingen klassiska bilföretag som aldrig tidigare jobbat med elbilar, eller av företag som till exempel Rivian, som aldrig tidigare byggt bilar”, säger Jake Fisher, ansvarig för biltester på Consumers Report.
“Det är inte så konstigt att båda dessa typer av producenter har tillväxtbekymmer. De måste få tid att fixa fel och brister”, säger Jack Fisher.
Senaste nytt
Konsumenterna drabbas
I brist på intern utvecklingstid trycks bilar ut på marknaden, där konsumenterna blir en levande testbänk.
Problem som borde hittats och åtgärdats innan bilen släpptes, blir därmed föremål för reklamationer och kundbekymmer.
Tiden går fort och antalet år mot 2030, då en stor del av omställningen förväntas vara klar, minskar med snabb takt.
Frågan är hur mycket konsumenten tål under de kommande åren.
Läs mer:
Elnätsproblem bromsar laddstationer
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.