Dagens PS

Elbilsladdning på jobbet kan bli skattefälla

Det kan bli dyrare om du laddar bilen på jobbet. (Foto: Getty Images och Skatteverket)
Det kan bli dyrare om du laddar bilen på jobbet. (Foto: Getty Images och Skatteverket)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 feb. 2025Publicerad: 20 feb. 2025

Den tillfälliga skattefriheten för laddning av elfordon på arbetsplatsen, som trädde i kraft den 1 juli 2023, kan komma att upphöra den 30 juni 2026.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta innebär att både arbetsgivare och anställda riskerar att drabbas av kostnadsökningar och administrativt merarbete, skriver Tidningen Näringslivet.

Bakgrunden till skattefriheten

ANNONS

I juli 2023 beslutade riksdagen om en tillfällig ändring i inkomstskattelagen. Denna ändring innebar att anställda inte längre skulle förmånsbeskattas för den el de laddar på arbetsplatsen. Förutsättningen var att laddningen skedde vid en laddpunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren tillhandahöll i anslutning till arbetsplatsen.

Glöm inte att prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Skattefriheten gällde för laddning av personbilar, lätta lastbilar, motorcyklar, mopeder och cyklar. Syftet med ändringen var att underlätta övergången till en fossilfri fordonsflotta och uppmuntra till arbetsresor med laddbara fordon.

Mercedes i fritt fall: Lyxbilar osålda

Även Mercedes har problem. Det går inte alls som tänkt och företaget har fått ta till drastiska åtgärder för att klara sig. Mercedes-Benz står inför en

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Kostnadsökningar för företag

Enligt beräkningar från Finansdepartementet kan kostnaderna för ett typföretag öka med 28 400 kronor per år om den tillfälliga skattefriheten slopas. Detta beror på att arbetsgivarna då måste betala arbetsgivaravgift på den förmån som de anställda får genom att ladda sina elbilar på arbetsplatsen.

ANNONS

Administrativt merarbete

Arbetsgivarna kommer också att få mer administrativt arbete om de måste börja förmånsbeskatta elbilsladdning. De måste bland annat mäta hur mycket varje anställd laddar och fastställa ett marknadsvärde för elen. Detta kan vara komplicerat och leda till felaktigheter och skattetillägg.

Hela familjen sover i självkörande SUV på motorvägen

En video från Kina väcker frågor om säkerheten kring självkörande bilar och hur mycket man egentligen ska lita på tekniken. I en uppmärksammad video som

Konsekvenser för de anställda

Även de anställda kan drabbas av kostnadsökningar om de måste betala skatt på den el som de laddar på arbetsplatsen. Dessutom kan det bli krångligare för dem att ladda sina elbilar om arbetsgivarna inte längre erbjuder gratis laddning.

Transportföretagen vill se en förlängning

Mårten Bergman, ekonom på Transportföretagen, anser att det är angeläget att behålla skattefriheten för laddning av elfordon på arbetsplatsen. Han menar att kostnadsökningar och ökad administration inte är vad företagen behöver i den nuvarande ekonomiska situationen.

Evighetsbatteriet – en game changer för elbilsindustrin?

Kinesiska forskare hävdar att de har utvecklat ett batteri som i princip kan hålla för evigt. Kan revolutionera hela elbilsindustrin. Ett team av

Regeringen måste fatta beslut

ANNONS

Det är nu upp till regeringen att besluta om den tillfälliga skattefriheten för laddning av elfordon på arbetsplatsen ska förlängas eller inte. Om de väljer att inte förlänga den kan det få negativa konsekvenser för både arbetsgivare och anställda.

Oklar framtid

Det är ännu oklart vad regeringen kommer att besluta. Med tanke på att de redan har slopat elbilsbonusen är det inte säkert att de kommer att förlänga skattefriheten.

Bensinbilar gör comeback – tillverkarna vänder om i el-racet

Bilindustrin står inför en oväntad vändning. Flera stora tillverkare, som tidigare satsat helhjärtat på elbilar, reviderar nu sina strategier. Minskad

Läs också:

Fynd i frukterna: “Kan innehålla mögel och larver”. News 55

AI populärt bland jurister – men priserna är oförändrade. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS