Dagens PS

Elbilskrasch? Škodas prissänkning kan utlösa priskrig

Chefen Klaus Zellmer har varit Skoda-chef sedan mitten av 2022 och efterträdde Thomas Schäfer i hans roll, som nu leder varumärket VW. (Foto: Skoda)
Chefen Klaus Zellmer har varit Skoda-chef sedan mitten av 2022 och efterträdde Thomas Schäfer i hans roll, som nu leder varumärket VW. (Foto: Skoda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

Škoda lanserar en ny el-suv som är lika billig som motsvarande bensinbil. Priskriget på elbilsmarknaden är här – och det är konsumenterna som vinner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Škoda skakar om bilvärlden med lanseringen av sin nya eldrivna suv, Elroq.

Det mest uppseendeväckande är priset: Elroq kommer att kosta ungefär lika mycket som bensinmodellen Škoda Karoq. I alla fall i Tyskland, i Sverige startar modellen på 424 900 kronor.

Detta är ett tydligt tecken på att elbilar blir alltmer konkurrenskraftiga i pris.

Men det är inte allt. Elroq kommer dessutom med en mer omfattande standardutrustning, vilket gör den till ett ännu mer attraktivt alternativ för bilköpare, skriver Handelsblatt.

Prispress på elbilar

Grundpriset för Elroq ligger på 33 900 euro, motsvarande cirka 385 000 kronor, i Tyskland. Det kan jämföras med Karoq, som kostar från cirka 375 000 kronor.

Škoda-chefen Klaus Zellmer betonar att Elroq har en mer omfattande standardutrustning. Elbilsköpare får alltså mer för pengarna – och det är en trend vi sannolikt kommer att se mer av framöver.

Faktum är att Zellmer förutspår ett intensivt priskrig på elbilsmarknaden inom en snar framtid.

ANNONS

Senaste nytt

Priskrig väntas

ANNONS

Zellmer spår att priserna på elbilar kommer att sjunka kraftigt från och med 2025. Anledningen är EU:s skärpta CO2-krav, som tvingar biltillverkarna att öka försäljningen av elbilar.

Läs också: Missade miljömål kan stå biljättarna dyrt

“Vi kommer att uppleva ett makalöst priskrig inom elbilssegmentet”, säger Zellmer.

För konsumenterna innebär det att det blir allt billigare att köra miljövänligt. Det kommer att bli spännande att se hur konkurrenterna reagerar på Skodas aggressiva prissättning.

Även Skoda måste spara

Samtidigt tvingas Škoda, precis som moderbolaget Volkswagen, att genomföra stora besparingar. Målet är att spara 5,6 miljarder euro, över 63 miljarder kronor, fram till år 2030.

Men till skillnad från Volkswagen har Škoda inga planer på uppsägningar. Personalstyrkan ska istället minskas genom naturlig avgång.

Det visar att det går att effektivisera och spara pengar utan att drabbas av personalnedskärningar. Det återstår att se hur dessa besparingar kommer att påverka Škodas framtida modellprogram.

Škoda Elroq – räckvidd på upp till 572 kilometer

Škodas nya eldrivna suv Elroq gör entré. 572 kilometer räckvidd, modern design och rymlig interiör. Glöm inte de poppiga bältena. Škoda utökar nu sitt

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS