Glider elbilstillverkarna lite väl mycket på orden och löftena eller stämmer deras information om räckvidd? Det vill Italien ta reda på.
Elbilsjättarnas räckviddslöften granskas: Risk för mångmiljonböter


Mest läst i kategorin

Italienska konkurrensmyndigheter har inlett en granskning av fyra av världens största elbilstillverkare – BYD, Tesla, Stellantis och Volkswagen – för att utreda om de ger felaktig information till konsumenterna om elbilarnas räckvidd, batteriernas livslängd och garantivillkor, skriver Reuters.
Potentiella böter
Om tillverkarna befinns skyldiga till brott mot reglerna kan de tvingas betala böter på upp till 10 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 117 miljoner svenska kronor. Stellantis har meddelat att de samarbetar med myndigheterna, medan de andra företagen har valt att inte kommentera granskningen.
Norska konsumentverkets åsikt
Det norska Konsumentverket har informerats om den italienska undersökningen via sitt medlemskap i BEUC, en europeisk konsumentorganisation, skriver Motor. Thomas Iversen, jurist på Konsumentverket, menar att norksa aktörer generellt är bättre på att informera om faktorer som påverkar räckvidden, men att det fortfarande finns utrymme för förbättring.

8 av 10 elbilister: Ge böter till fossilbilar vid laddstationer
Svenska elbilsägare är överens om de flesta oskrivna reglerna vid laddstationerna. Men det finns fortfarande frågetecken kring hur länge man får ladda sin
”Vi kommer att följa de italienska myndigheternas resultat noggrant, och vi förväntar oss att norksa tillsynsmyndigheter gör detsamma”, säger Iversen.
Han anser att användningen av ord som ”upp till” eller ”ända till” i marknadsföringen av WLTP-räckvidden kan skapa orealistiska förväntningar hos konsumenterna, särskilt om förbehållen presenteras i liten text.
Iversen efterlyser också en WLTP-standard för vinterförhållanden, men den processen verkar ha avstannat i EU.
Konsumenternas förväntningar
Stellantis, som äger 14 olika bilmärken, försäkrar att de sätter kundernas behov i centrum. Italienska myndigheter anser dock att tillverkarnas webbplatser innehåller ”allmän och ofta motstridig information” om räckvidd, utan tillräcklig information om hur olika faktorer påverkar bilarnas prestanda.
Tester av räckvidd
Tester som utförts av Motor och NAF visar att elbilars räckvidd minskar med cirka 20 procent under vintern jämfört med den angivna WLTP-räckvidden. Väder- och körförhållanden, samt topografi, spelar en stor roll.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Norska tester av räckvidd
Motor och NAF genomför omfattande tester av elbilars räckvidd och laddning under jämförbara förhållanden. Testerna ger en indikation på hur bilarna presterar i praktiken, men resultaten kan variera beroende på väder och körförhållanden.
Testerna genomförs två gånger om året, sommar och vinter, och följer en fast rutt genom Oslo, upp till Gjøvik, Hjerkinn, Rondane och tillbaka till Oslo. Bilarna körs tills de är tomma på ström, och testförarna använder regenerering aktivt.
Vintertestet 2025 visade att även i relativt milda temperaturer och på vått och halt underlag hade vinnaren av testet en av de lägsta avvikelserna som uppmätts. Detta visar att det är möjligt att uppnå god räckvidd även under krävande förhållanden.
Perfekt att läsa på innan du köper en elbil.

Förlorar 3 miljoner kronor per bil – vd avgår
Lucid i fritt fall. Miljardförluster och vd-avgång skakar elbilstillverkaren, med en förlust på 3 miljoner kronor per såld bil. Den amerikanska
Läs också:
Håll i dig: Dyraste månaden på flera år – för din el. News 55
Zuckerberg vs Altman: AI-striden eskalerar. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.