Europas bilmarknad har sett en kraftig ökning av elbilsförsäljningen i början av året. Samtidigt tampas tillverkarna med striktare utsläppsregler och minskad efterfrågan på hybrid- och fossildrivna fordon.
Elbilsförsäljningen rusar – men hoten tornar upp sig


Mest läst i kategorin

Under januari ökade elbilsförsäljningen i Europa med 37 procent, enligt siffror från den europeiska branschorganisationen ACEA, skriver Bloomberg. Ökningen var särskilt tydlig i stora marknader som Tyskland, Storbritannien och Italien. Samtidigt sjönk den totala nybilsförsäljningen med 2,1 procent, då intresset för bensin-, diesel- och laddhybridbilar avtog.
Tillverkarna står inför en utmanande framtid. EU:s skärpta utsläppsregler tvingar dem att öka elbilsförsäljningen för att undvika böter. Situationen försvåras av vikande försäljning i Kina och potentiella nya tullar i USA.

Elbilsladdning på jobbet kan bli skattefälla
Den tillfälliga skattefriheten för laddning av elfordon på arbetsplatsen, som trädde i kraft den 1 juli 2023, kan komma att upphöra den 30 juni 2026.
Hopp om lättnader från EU
Trots den positiva utvecklingen på elbilsfronten hoppas branschen på viss lättnad. Frankrike driver på för att EU ska ge tillverkarna mer flexibilitet i att uppfylla utsläppsmålen. Renaults ledning uttryckte nyligen en stark tro på att regelverket kan luckras upp för att skydda europeiska företag.
Samtidigt pågår diskussioner om alternativa lösningar, exempelvis att införa fleråriga efterlevnadsperioder eller möjligheten att spara och låna utsläppsrätter över flera år. EU-kommissionen väntas presentera ett åtgärdspaket den 5 mars.
Tesla i topp – men marknaden förändras
På tillverkarfronten behåller Tesla sin position som Europas ledande elbilsföretag. Under 2024 registrerades 328 036 Tesla-bilar i Europa, vilket trots en minskning på 10,4 procent ändå räckte för att hålla konkurrenterna bakom sig.
BMW tog andraplatsen med 292 407 registreringar, en ökning med 10,7 procent från året innan. Mercedes-Benz klättrade till tredje plats efter att ha ökat sina leveranser med 10 procent till 258 677 fordon.

Utsläppens seger: Så minskar de – även utan elbilens hjälp
2024 blev ett minst sagt oväntat år för bilbranschen. Trots en minskning av nyregistrerade bilar, inklusive en dramatisk nedgång i antalet elbilar,
Volkswagen tappar mark
Volkswagen föll från tredje till femte plats efter att ha tappat 6,7 procent i försäljningsvolym. Totalt såldes 229 836 VW-elbilar i Europa under året.
Volvo däremot gick starkt framåt och klättrade från sjätte till fjärde plats. Den svenska tillverkaren ökade sina leveranser med hela 42 procent till 239 255 fordon, drivet av framgångarna för modellen EX30 och märkets populära laddhybrider.
Marknaden rör sig mot rena elbilar
Andelen batterielektriska fordon (BEV) i elbilssegmentet ökade till 67,7 procent under 2024, medan laddhybrider tappade mark och landade på 32,3 procent. Under december var BEV-andelen 69,5 procent, en liten minskning från året innan.
Elbilsmarknaden genomgår en förändring där traditionella biltillverkare successivt stärker sina positioner. Samtidigt ökar pressen på att möta utsläppsregler, vilket gör att fler samarbeten mellan biltillverkare och rena elbilsbolag uppstår. Tesla planerar exempelvis att skapa en gemensam pool med Toyota, Ford och Stellantis för att uppfylla kraven.
Med fortsatt politisk osäkerhet kring utsläppsregler och ekonomiska utmaningar för bilindustrin är framtiden för den europeiska bilmarknaden fortfarande oviss. Men en sak står klar – elbilarna fortsätter att vinna mark.

U-sväng: USA stänger statliga laddstationer för elbilar
Amerikanska myndigheten GSA, som ansvarar för federala byggnader, har beslutat att stänga ner alla sina laddstationer för elbilar. Beslutet motiveras med
Läs också:
Förslaget om svenska kontanter låg i regeringens byrålåda – i två månader. News 55
Historisk högersväng i Tyskland – men svår tid väntar. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.