Dagens PS

Elbilsdrömmen får sig en törn – 2024 ett turbulent år för bilindustrin

Elbilarna blev inte den stora hit som många väntade sig. (Foto: Getty Images)
Elbilarna blev inte den stora hit som många väntade sig. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 dec. 2024Publicerad: 31 dec. 2024

Efter elbilsboomen 2023 kom bakslaget. 2024 har varit ett turbulent år för bilbranschen fyllt av handelskrig och politisk osäkerhet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mitt under förra årets elbilsyra spådde många en snabb och enkel övergång till en helelektrisk fordonsflotta. Men 2024 har visat att verkligheten är mer komplex.

Försäljningstillväxten för elbilar har avtagit, drivet av faktorer som borttagna incitament på viktiga marknader som Tyskland.

ANNONS

Samtidigt tvingas biltillverkarna brottas med allt strängare utsläppskrav, vilket skapar en paradoxal situation där efterfrågan på elbilar inte alltid möter de politiska målen.

Läs också: IONIQ 5 slår galet rekord med elbil. Dagens PS

Hybriderna gör comeback

I mitten av året började biltillverkare ompröva sina planer på att helt övergå till elbilar. Porsche, Mercedes, Skoda och Suzuki är bara några exempel på företag som förlängt livslängden på sina förbränningsmotormodeller eller skjutit på lanseringen av nya elbilar.

Volvo och Ford backade också från sina löften om att enbart sälja elbilar år 2030.

Orsaken?

Den förväntade tillväxten av elbilsförsäljningen uteblev. I Europa ökade försäljningen med blygsamma 6 procent under årets första nio månader, jämfört med 28 procent för hela 2023.

ANNONS

Läs också: Vanligaste problemet på elbilar är inte räckvidd. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Tullar skapar oro

Samtidigt har europeiska biltillverkare hamnat i en dispyt med lagstiftare om hur man ska hantera den ökande importen av elbilar från Kina. MG och BYD har tagit stora marknadsandelar genom att erbjuda lägre priser, till stor del tack vare statliga subventioner.

EU-kommissionens lösning?

Höga importtullar på kinesiska elbilar.

BYD och Geely drabbades av tullar på 17 respektive 18,8 procent, medan MG:s ägare SAIC fick en saftig tull på 35,3 procent. Även västerländska biltillverkare med produktion i Kina, som BMW och Renault, påfördes extra tullar.

Tullarna har skapat oro i branschen. Flera ledande företag, däribland Skoda och Renault, har varnat för att tullarna riskerar att starta ett handelskrig och skada den europeiska bilindustrin.

Läs också: Laddad stämning: Muskelbilarna kommer till Europa. Dagens PS

Billigare elbilar på frammarsch

ANNONS

Fram till nyligen har elbilsutvecklingen fokuserat på stora, premiumbilar. Men i takt med att efterfrågan på elbilar har mattats av och utsläppsreglerna skärpts, har behovet av mindre och billigare elbilar blivit uppenbart.

Kinesiska biltillverkare har visat vägen med modeller som MG 4, som kostar under 350 000 kronor. Renault har kontrat med Dacia Spring, en enkel elbil med en räckvidd på 22 mil och ett pris på 210 000 kronor.

Även Volkswagen planerar att lansera billigare elbilar, med modeller som “ID 2” och “ID 1” i sikte.

Så kan vatten och vätgas ersätta elbilar

Elbilar i all ära men vad sägs om bilar som drivs av bland annat vatten? Här pratar vi noll utsläpp men kraftfulla motorer. En revolutionerande motor som

Läs även:
Därför byter PET-flaskorna färg efter nyår: “Beslut i EU”. News 55
Lyxiga väckarklockor – nästa svenska succé? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS