En dramatisk ökning av parkeringsavgifter för Köpenhamnsborna slår hårt. Dyrast blir det för elbilsägarna men alla får sin del av kakan.
Parkeringsavgifter sexdubblade på två år
Mest läst i kategorin
Ägare av elbilar i Köpenhamn har drabbats av en rejäl chock. Efter att ha sluppit undan med en årlig parkeringsavgift på 215 kronor under 2023, höjdes priset kraftigt under 2024. Nu, inför 2025, skruvas avgifterna upp ytterligare en gång till hela 1200 kronor – en nästan sexdubbel ökning på bara två år.
FDM kritiska till prishöjningen
FDM, bilisternas organisation i Danmark, är starkt kritiska till den kraftiga prisökningen, skriver TV2 Danmark.
“Vi hade hellre sett att det blev billigare än dyrare att parkera elbilar i Köpenhamn. Man måste se upp så att man inte gör det för dyrt att äga en elbil”, säger Dennis Lange, chefkonsulent på FDM.
Köpenhamn – Danmarks parkeringshuvudstad
Köpenhamn är den kommun i Danmark som drar in mest pengar på parkeringsavgifter. Enligt FDM:s beräkningar står huvudstaden för två tredjedelar av alla parkeringsintäkter i landet.
FDM har förståelse för att kommunen vill minska trafiken i innerstaden, men menar att man borde satsa på andra lösningar, som att bygga parkeringsanläggningar i utkanten av staden med bra anslutning till kollektivtrafiken.
“På så sätt skulle bilisterna få ett reellt alternativ till att ta bilen in till centrum”, säger Lange.
Prishöjningar på upp till 76 procent
Trots FDM:s kritik har Köpenhamns kommun beslutat att höja parkeringsavgifterna vid årsskiftet. Det är inte bara elbilar som drabbas, utan även bensin- och dieselbilar.
I flera av stadens parkeringszoner har avgifterna höjts med upp till 76 procent, särskilt i närheten av populära turistmål som Amalienborg och Christiania. Där stiger timpriset från 25 till 44 kronor mellan klockan 8 och 18.
Venstre försvarar beslutet
Venstre, som är en del av det styrande blocket i Köpenhamn, försvarar beslutet att höja parkeringsavgifterna.
“Det är ingen hemlighet att det här inte är något vi har önskat. Men det är en del av en kompromiss”, säger Louise Theilade, ledamot i Borgerrepræsentationen för Venstre.
I utbyte mot att acceptera höjda parkeringsavgifter lyckades Venstre få igenom ett förslag om att kommunen ska hyra 2100 parkeringsplatser i privata parkeringsanläggningar.
Theilade menar att det är rimligt att även elbilsägare bidrar till att finansiera stadens parkeringsutbud.
“Det tycker jag är rättvist, eftersom det råder brist på parkeringsplatser i staden. Och det är fortfarande billigare att köpa en parkeringstillstånd för en elbil än för andra bilar”, säger hon.
Pengarna går inte till kommunen
Theilade påpekar att de extra intäkterna från de höjda parkeringsavgifterna inte går till Köpenhamns kommun, utan till staten.
“Syftet med att höja avgifterna är att minska trafiken i staden. Vi får många klagomål från invånare som har svårt att hitta parkeringsplatser”, säger hon.
FDM planerar att senare i år publicera en nationell översikt över parkeringsavgifterna i Danmarks kommuner. Den senaste översikten, som baserades på siffror från 2023, visade att de totala parkeringsintäkterna i landet uppgick till drygt en miljard kronor, varav två tredjedelar kom från Köpenhamn.
ID.3 ersätts av ikon med amerikanska muskler
Nästa Golf ska alltså bli amerikansk. Detaljerna om bilen är hemliga men källor har avslöjat att ikonen är den första i raden i samarbetet. Volkswagen har
Läs också:
Rekordmånga gick i konkurs 2024 men köpkraften växer. News 55
Detta formar Europa 2025: “Anpassa sig eller dö”. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.