Svenska elbilsägare laddar sina bilar fel och för mycket. Kritiken kommer inifrån branschen, som vill se den här förändringen.
Elbilsägarna ställer till det – för laddade
Mest läst i kategorin
Laddboxbolaget Zaptec är inne i en positiv utveckling och ökade omsättningen fjärde kvartalet i fjol.
Omsättningen steg med 70,7 procent till 408 miljoner norska kronor samtidigt som de röda siffrorna i bokföringen blev något mindre röda.
“När vi reflekterar över vårt senaste kvartal är jag glad att kunna meddela att vår tillväxt fortsätter, där vi fortsätter att öka intäkterna och ta marknadsandelar. Dessutom ökade exportintäkterna”, är sammanfattningen från Kurt Østrem, tillförordnad vd för Zaptec.
Vill det ska bli olagligt
Den utvecklingen, för egen del, har man tidigare försökt bygga på genom att lobba för att det ska bli olagligt att ladda elbilen genom eluttaget.
Ett sådant förbud skulle, bland annat, få fler att ladda på laddstationer, företrädesvis Zaptecs.
”Att ladda sin elbil via eluttaget kan vara extremt brandfarligt och kan innebära omfattande skador på liv och egendom”, varnade Axel Philipson som vd för Zaptec Sverige i en debattartikel i GP i slutet av januari.
Senaste nytt
Så många laddar fel
”I dag laddas nästan 90 000 personbilar genom ett vanligt eluttag – trots att det bestämt avråds av Elsäkerhetsverket, Brandskyddsföreningen och försäkringsbolag”, konstaterade han.
”Därför bör regeringen skärpa lagstiftningen så att laddning av elbil inte längre får ske genom eluttaget utan via säkra laddpunkter”, var Philipsons slutsats.
Nu handlar det istället om att svenska elbilsägare laddar sina bilar för länge.
Eller rättare sagt för mycket.
Onödigt ladda fullt
”Många svenska elbilsägare laddar sina bilar fullt vid snabbladdare, något som riskerar att leda till långa köer under bland annat storhelger. Långt ifrån alla laddar bara precis tillräckligt mycket för att kunna nå sin destination”, påpekar Zaptec, efter att ha låtit Kantar Sifo göra en undersökning.
Den visar att endast 27 procent laddar så mycket som krävs för att komma fram till sin destination.
37 procent laddar i stället merparten eller hela batteriet när de stannar vid en snabbladdare. 8 procent är andelen som laddar helt fullt.
”Synd och onödigt”
”Man kan ha förståelse för att många är oroliga för att komma fram särskilt när det är kallt ute. Med mer kunskap om sin elbil kan vi se ett bättre nyttjande av laddpunkter, kortare köer och en bättre upplevelse för alla. Det är synd och onödigt att dessa köer påverkar bilden av elbilsägandet så mycket”, säger John Wastring, försäljningschef på Zaptec Sverige hos Allt om elbil.
”Bäst hemma”
”Vi tror på att främja en bättre laddkultur vid snabbladdarna för att förbättra upplevelsen för alla elbilister. Ladda din elbil så mycket som behövs för att tryggt komma hem – varken mer eller mindre. Den bästa laddningen får du hemma”, avslutar Wastring.
Det sistnämnda gäller, utgår vi ifrån, inte via laddning i eluttaget därhemma, utan via lämplig laddbox.
Läs mer:
Ilska mot elbilsförare – “Urinerar på fasader”. Dagens PS
De ska lösa elbilarnas största problem. Dagens PS
EU:s elnätsproblem bromsar bygget av laddstationer. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.