Dagens PS

Elbilsägarens mardröm: Laddköer som aldrig tar slut

Det blir svårt att lita på snabbladdare om folk använder de fel. (Foto: Chevrolet)
Det blir svårt att lita på snabbladdare om folk använder de fel. (Foto: Chevrolet)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 aug. 2024Publicerad: 06 aug. 2024

Elbilsförare står nu inför nya utmaningar när laddstationer kan införa strikta regler för hur länge de får ladda sina fordon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett laddföretag för elbilar testar nu att stänga av de som dröjer kvar för länge vid laddstationerna och försöker ”tanka fullt” skriver CNN.

Nyligen körde en journalist från New York till Bristol, Pennsylvania i en Chevrolet Blazer EV. Resan förväntades ta cirka 90 minuter, men eftersom bilen inte startade med ett fullt batteri, skulle returresan kräva ett laddstopp, vilket skulle lägga till 15-20 minuter till restiden.

Det blev dock en mycket längre resa än planerat.

Resan blev lite längre än planerat då köerna vid laddsstationerna var helt galna. (Foto: Getty Images)
Resan blev lite längre än planerat då köerna vid laddsstationerna var helt galna. (Foto: Getty Images)

Från 90 minuter till 4 timmar

Det tog hela fyra timmar att komma hem på grund av köer vid elbilsladdarna. Problemet? Förare som inte respekterar elbilsetiketten och ockuperar laddstationerna längre än nödvändigt. Det var som att vänta på ett bord på en restaurang medan andra gäster sitter och pratar över tomma tallrikar och halvtomma glas.

EV-snabbladdare – de stora enheterna som ser ut som vitvaror – är inte designade för att fylla elbilsbatterier helt. De är byggda för att snabbt fylla på batteriet så att förare kan göra ett kort stopp och sedan fortsätta resan efter cirka 20 minuter. Dessa skiljer sig från de mindre och vanligare “långsamma” eller “destinationsladdare” som är tänkta för att parkera, plugga in och lämna i timmar.

ANNONS

Senaste nytt

Stressade batterier

Snabbladdning kan stressa bilens batterier. För att skydda dem sänks laddningshastigheten markant när de når över 80 procent laddning. Faktum är att det kan ta lika lång tid, eller längre, att gå från 80 procent till fullt som att nå 80 procent. Under tiden bildas köer av elbilar bakom nästan fulladdade fordon.

ANNONS

Många förare stannar kvar vid laddstationerna trots att deras batterier är 92 procent, 94 procent eller till och med 97 procent fulla, vilket syns på laddarens skärm. Det här skapar frustration för andra som också behöver ladda. Att åka till en annan laddstation kan ibland förvärra situationen, då ännu fler elbilar kan väntas på nästa plats.

De större snabbladdarna är byggda just för att ladda upp till 0 procent på rekordtid, inte långtidsladdning. (Foto: Getty Images)
De större snabbladdarna är byggda just för att ladda upp till 0 procent på rekordtid, inte långtidsladdning. (Foto: Getty Images)

Brist på laddare

Bristen på offentliga laddare avskräcker många från att skaffa elbilar, enligt flera undersökningar. Det är ett stort problem även här i Sverige.

Electrify America, ett av USA:s största laddföretag, experimenterar nu med en lösning för att hantera de som ockuperar laddarna för länge. Vid 10 av de mest trafikerade snabbladdningsstationerna i Kalifornien har Electrify America infört en strikt gräns. När en bils batteri är 85 procent laddat, stoppar laddningen automatiskt och föraren uppmanas att koppla ur och lämna, annars tillkommer en avgift på 40 cent per minut för “overksam tid”.

Det liknar vad Tesla-bilar gör automatiskt. När en Tesla ansluter till en överbelastad Supercharger-station kan bilen automatiskt begränsa laddningen till 80 procent för att minska trängseln, enligt Teslas supportwebbplats. Användaren kan fortfarande ta sig förbi gränsen via bilens pekskärm. Men Electrify Americas gräns går inte att kringgå. En förare som vill ladda till 100 procent på en av dessa stationer måste åka någon annanstans.

Stanna vid bilen och koppla ur så fort den är laddad så nästa kan få chansen. (Foto: Getty Images)
Stanna vid bilen och koppla ur så fort den är laddad så nästa kan få chansen. (Foto: Getty Images)

“Efterfrågan på offentlig snabbladdning skjuter verkligen i höjden,” sa Sara Rafalson, vice vd för policy på EVgo. “Vi har nått en brytpunkt under det senaste året, året och ett halvt, med efterfrågan.”

Ologiskt

ANNONS

Elbilar är fortfarande ganska nya för de flesta ägare, och deras “tanknings-vanor” är baserade på vad de är vana vid från bensinbilar, säger Robert Barrosa, vd för Electrify America. Folk går till en bensinpump för att “tanka fullt”, och många behandlar en laddare på samma sätt. Många nya elbilsägare kanske inte ens är medvetna om att laddningshastigheten alltid minskar drastiskt efter 80 procent.

Men om närmaste snabbladdare är minst 15 eller 20 minuter bort? Bristen på laddare och långa avstånd mellan dem kan göra att folk vill stanna längre när de väl hittar en.

“När du väl är vid en laddare, är det som ‘Åh, ja. Jag fyller helt’,” säger Barrosa.

Utbyggnad av laddare krävs

Både Electrify America och EVgo säger att de snabbt expanderar sina nätverk för att möta framtida efterfrågan. Ett stort utbud av laddare skulle kunna mildra den typ av el-hamstring som nu är vanlig vid laddare.

Problemet med användare som ockuperar laddare kan förvärras av Electrify Americas egna gratis laddningsavtal med olika biltillverkare, inklusive Mercedes-Benz och Hyundai. När laddningstiden inte kostar något, finns det ingen ekonomisk incitament att koppla ur.

Det kan också finnas legitima skäl till varför en förare kan vilja ladda till 100 procent vid en snabbladdare, säger Barrosa. Till exempel kan de göra en lång resa till en plats där de vet att det kommer att finnas få laddare. Eller så kör de en elbil med relativt liten räckvidd, som en Fiat 500e eller Mazda MX-30, så de behöver ladda så mycket de kan. Fall som dessa är anledningen till att Electrify America förmodligen inte kommer att införa en allmän laddningsgräns vid laddningsstationer nära stora motorvägar, säger han.

Timpriser kan bli aktuellt

Laddföretag som Electrify America har en enorm mängd realtidsdata om laddaranvändning, så en mer nyanserad strategi än en enkel gräns vid vissa laddare skulle vara möjlig. Vissa elbilsladdningsföretag har experimenterat med planer som tar olika mycket betalt vid olika tider för att ge förare incitament att ladda sina batterier vid mindre trafikerade timmar. För närvarande vill Electrify America hålla det enkelt, säger Barrosa, så att förare vet vad de kan förvänta sig när de anländer till en laddstation.

ANNONS

För tillfället hoppas vi bara att elbilsförare som inte behöver fylla helt lär sig att vara mer hänsynsfulla.

Stadsduell: Mini Cooper SE vs Abarth 500e

Sugen på en mindre elbil? En elbil som tar dig fram i storstan eller förorten? Vi har kollat in två av de mer populära bilarna och ställt dem mot

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS