Vietnamesiska VinFast har nu planer på att äntra den europeiska marknaden tidigare än väntat. Detta sedan EU utreder huruvida det kan vara lämpligt med tariffer på kinesiska elbilar.
Elbilen som sågas av alla: Snart till Sverige
Mest läst i kategorin
Reuters rapporterar att VinFast första elbilar kommer till Europa i år efter att de blivit godkända av lokala myndigheter.
Beskedet kommer i samband med att Europeiska unionen överväger att applicera tariffer på kinesiska elbilar.
Tvärsågad elbil
Det sägs att VinFast kommer att skeppa 3 000 exemplar av sin suv VF8 till Frankrike, Tyskland, och Nederländerna under årets fjärde kvartal.
VinFast är ett vietnamesiskt bilmärke och bilarna tillverkas därför i Vietnam.
De har redan skeppat 2 100 VF8 till USA, men har även planer på modellen VF9.
VF8 blev sågad av samtliga amerikanska biltidningar och mottagandet var minst sagt svalt – vissa medier beskrev bilen som ”den sämsta vi har kört”.
Flera modeller på gång
Till en början kommer VF8 att säljas i Frankrike, Tyskland, och Holland under årets fjärde kvartal.
Planen är att modellerna VF6, VF7 och VF9 kommer att lanseras i Europa under nästa år och genomgå Euro NCAP-tester.
Europa är en av de största marknaderna för kinesiska tillverkare, inte minst tack vare förmånliga privatleasingerbjudanden.
Om EU tillämpar tariffer på bilar från Kina kan de ge utrymme i marknaden för andra aktörer.
En dyr historia
VinFAST VF8, som slaktades i amerikanska medier, kommer att börja på 50 990 euro, motsvarande 607 000 kronor, i Frankrike.
Med ett sådant pris kan det bli knepigt att konkurrera med konkurrenter som Tesla Model 3 som börjar på 512 000 kronor.
Huruvida VinFast kommer till mer elektrifierade marknader som Sverige och Norge beror förmodligen på hur mottagandet på andra marknader i Europa blir.
Med det sagt har VinFast storslagna globala planer och vill etablera sig i alla världens hörn.
Under årets andra kvartal gick VinFast back 526,7 miljoner dollar, motsvarande 5,9 miljarder kronor, medan företaget omsatte 327 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor.
Läs även:
Eilbilen som sågas av alla – ”Sämsta vi har kört”
Blev 423 miljarder rikare på elbilar – över en natt
EU sätter ner foten – vill stoppa kinesiska elbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.