Dagens PS

Elbilen som hann först

Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV anses, av vissa, var den första moderna massproducerade elbilen. (Foto: Mitsubishi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 31 mars 2023Publicerad: 31 mars 2023

Om man frågar någon vilken den första massproducerade moderna elbilen faktiskt var lär vissa säga ”ingen aning” och andra säga ”Nissan Leaf”. Faktum är att det – enligt vissa – var Mitsubishi med modellen i-MiEV.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mitsubishi i-MiEV lanserades i Japan i juli 2009, men då bara för företagskunder. Den första april 2010 gjordes den dock tillgänglig till den stora massan.

Bilen började säljas i Europa under 2010 – och kunde även fås som Peugeot iOn, Citroën C-Zero och Mitusoka Like.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 17 

Mitsubishi i-MiEV

Designen är tveklöst polariserande. (Foto: Mitsubishi)

En fråga om definition

Om man blickar tillbaka i historieböckerna dyker bilar som Detroit Electric upp som tillverkades i 13 000 exemplar mellan 1907 och 1939, vilket även gör den till massproducerad. 

Men den var långt ifrån modern. Med andra ord är benämningar som “massproducerad” och för den delen “modern” rätt flytande i termer av defintion. 

Med det sagt var Mitsubishi i-MiEV tvkelöst tidigt ute, inte minst när man tar hänsyn till hur många som faktiskt tillverkades – över 50 000.

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV såldes mellan 2009 och 2021 på utvalda marknader. (Foto: Mitsubishi)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Mitsubishi byggde inget fartmonster

Likt många tidiga elbilar – för att inte tala om de som debuterade innan år 1900 – var inte prestanda högst upp på prioriteringslistan för Mutsibishi i-MiEV.

Bilen fick nöja sig med en elmotor på 63 hästkrafter och 180 newtonmeter. Det resulterade i en 0–100-tid på 15,9 sekunder, vidare till en toppfart på 130 kilometer i timmen.

Interiören var troligtvis det minst moderna med bilen. (Foto: Mitsubishi)

Räckvidd och laddning

Mitsubishi i-MiEV har ett batteri på 18 kilowattimmar – ungefär hälften av laddhybridversionen av Range Rover, och en elftedel av en Hummer EV.

Räckvidden var 16 mil enligt den japanska körcykeln och 10 mil enligt den amerikanska, som ofta är mer verklighetsförankrad. Maxladdningen för i-MiEV är 3,6 kilowatt.

Mitsubishi i-MiEV har potential att bli något av en kultbil. (Foto: Mitsubishi)

Mitsubishi i-MiEV blev en global hit

ANNONS

Mitsubishi i-MiEV erbjöds på den europeiska marknaden fram till 2014, med Norge som största marknad med 4 900 bilar. I Japan såldes det över 10 000 i-MiEV.

Även Frankrike och Tyskland var stora köpare, medan det i USA såldes 1 800 stycken. Totalt såldes det över 50 000 bilar mellan 2009 och 2015. Modellen tillverkades till mars 2021 och såldes i Norge ända tills produktionen upphörde.

Andra körde ikapp

Trots att Mitsubishi var först ut, lyckades de inte behålla ledningen. Modeller som Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf och BMW i3 debuterade också i ett tidigt skede och elbilsracet var därmed ett faktum.

Läs även: Redan 1911 hade elbilen 34 mils räckvidd
Läs även:
GM EV1 var världens första moderna elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS