Om man frågar någon vilken den första massproducerade moderna elbilen faktiskt var lär vissa säga ”ingen aning” och andra säga ”Nissan Leaf”. Faktum är att det – enligt vissa – var Mitsubishi med modellen i-MiEV.
Elbilen som hann först
Mest läst i kategorin
Mitsubishi i-MiEV lanserades i Japan i juli 2009, men då bara för företagskunder. Den första april 2010 gjordes den dock tillgänglig till den stora massan.
Bilen började säljas i Europa under 2010 – och kunde även fås som Peugeot iOn, Citroën C-Zero och Mitusoka Like.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 17
En fråga om definition
Om man blickar tillbaka i historieböckerna dyker bilar som Detroit Electric upp som tillverkades i 13 000 exemplar mellan 1907 och 1939, vilket även gör den till massproducerad.
Men den var långt ifrån modern. Med andra ord är benämningar som “massproducerad” och för den delen “modern” rätt flytande i termer av defintion.
Med det sagt var Mitsubishi i-MiEV tvkelöst tidigt ute, inte minst när man tar hänsyn till hur många som faktiskt tillverkades – över 50 000.
Mitsubishi byggde inget fartmonster
Likt många tidiga elbilar – för att inte tala om de som debuterade innan år 1900 – var inte prestanda högst upp på prioriteringslistan för Mutsibishi i-MiEV.
Bilen fick nöja sig med en elmotor på 63 hästkrafter och 180 newtonmeter. Det resulterade i en 0–100-tid på 15,9 sekunder, vidare till en toppfart på 130 kilometer i timmen.
Räckvidd och laddning
Mitsubishi i-MiEV har ett batteri på 18 kilowattimmar – ungefär hälften av laddhybridversionen av Range Rover, och en elftedel av en Hummer EV.
Räckvidden var 16 mil enligt den japanska körcykeln och 10 mil enligt den amerikanska, som ofta är mer verklighetsförankrad. Maxladdningen för i-MiEV är 3,6 kilowatt.
Mitsubishi i-MiEV blev en global hit
Mitsubishi i-MiEV erbjöds på den europeiska marknaden fram till 2014, med Norge som största marknad med 4 900 bilar. I Japan såldes det över 10 000 i-MiEV.
Även Frankrike och Tyskland var stora köpare, medan det i USA såldes 1 800 stycken. Totalt såldes det över 50 000 bilar mellan 2009 och 2015. Modellen tillverkades till mars 2021 och såldes i Norge ända tills produktionen upphörde.
Andra körde ikapp
Trots att Mitsubishi var först ut, lyckades de inte behålla ledningen. Modeller som Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf och BMW i3 debuterade också i ett tidigt skede och elbilsracet var därmed ett faktum.
Läs även: Redan 1911 hade elbilen 34 mils räckvidd
Läs även: GM EV1 var världens första moderna elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.