Vi valde att ställa Ioniq 5 mot en RS7 för att se vilken som faktiskt är bäst. Vinnaren är kanske inte alls vad du förväntade dig.
Elbilen Ioniq 5 mot bensinaren RS7 – här är vinnaren
Mest läst i kategorin
Om du inte har bott under en sten det senaste året vet du att Hyundai Ioniq 5 N har skakat om elbilsmarknaden, och förändrat uppfattningen om vad en förarfokuserad elbil faktiskt är kapabel till.
Den har också visat sig vara en värdig motståndare i många raka lopp mot vissa mycket dyrare och mer exotiska sportbilar.
Vi tänkte att vi ställer den där Ioniq 5 N mot en Audi RS7 Performance i vårt “Bäst i alla tester” för att se vad motorjournalisterna säger om dessa.
Audi drivs av en 4,0-liters dubbelturboladdad V8-motor som ger 621 hk och 850 Nm vridmoment.
Som jämförelse har Ioniq 5 N 641 hk och 770 Nm med Boost-läge aktiverat.
Båda bilarna har fyrhjulsdrift.
Så här har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt.
På så sätt blir det ganska tydligt vilken bil som faktiskt är bäst enligt den samlade motorjournalistkåren.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Senaste nytt
Plats 2 – Audi RS7 Performance
Snittbetyg: 80
Pris: 1 390 700 kronor
Den samlade europeiska journalistkåren lyfter saker som körglädje, snabbhet och att du kommer le varje gång du kör den.
Samma journalister säger också att den är fasansfullt dyr och slukar bensin som ingen annan. Vissa säger även att bilen är lite för stor. Det gör den svårare att köra mer aktivt.
Jämfört med en äldre version av bilen så har baksätet blivit bättre. Tidigare var det två platser i bak men nu är det alltså tre. Det gör bilen mer användbar som din dagliga bil.
Den bjuder på tysk ingenjörskonst, en känsla av kvalitet och ett sportigt utseende.
Plats 1 – Hyundai Ioniq 5 N
Snittbetyg: 94,25
Pris: 834 900 kronor
Sällan skådade skyhöga poäng för Ioniq 5 N. Många gav bilen full pott. Både att poängen är så höga och att prislappen är betydligt lägre än för Audin så är det utan tvekan det bättre valet.
Det som lyfts fram är att den är sinnessjukt snabb, har en stor kupé och att fejkljuden från motorn är överraskande bra.
Det här är en bil som gör dig glad, och överraskad, även om du bara ska hämta ungarna på förskolan.
Däremot är den för tung och alla förarassistans-system är sjukt irriterande. Den är också lite tråkig invändigt då den inte andas så sportig, utan är mer som en vanlig bil.
Samt att den slukar batteri när du puttrar fram på motorvägen.
Plats | Bil | Listpris september 2024 | Snittpoäng | Antal test | Total poäng |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hyundai Ioniq 5 N | 834 900 kronor | 94,25 | 8 | 754 |
2 | Audi RS7 Performance | 1 390 700 kronor | 80 | 8 | 640 |
Topplista: Mest prisvärda hybridbilarna
De bästa hybridbilarna kombinerar smart låga utsläpp med minimala driftskostnader och har dessutom fördelen att kunna tankas på bara några sekunder. Det
Bäst i alla tester: Väntad vinnare i räckviddskampen
De här tre bilarna skryter om sin räckvidd men hur står de sig generellt mot varandra enligt den samlade kåren av motorjournalister? Bäst i alla tester
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.