Vinter och extrem kyla ställer till det i trafiken. Elbilsförare drabbas hårt. Marknadsföringen vilseleder, menar en expert.
Elbilen - en fälla i vinterkylan
Mest läst i kategorin
Den senaste veckans extremkyla och snöoväder har ställt till det i trafiken.
De senaste dygnen har media översvämmats av bilder på bilköer där snön stoppat all trafik.
De som suttit timtals – och i vissa fall uppemot ett dygn – i bilköer, där trafiken stoppats av extremvädret har haft problem.
En hel del elbilförare råkar ut för obehagliga överraskningar, menar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos trafikantorganisationen M.
Lurad av reklamen
Där är man framförallt kritisk till hur branschen marknadsför elbilarna.
De uppgifter om räckvidd och laddning som förs fram, gäller sommarförhållanden.
Tester i Norge visar att de flesta elbilar tappar 20-40 procent av räckvidden när temperaturen ligger på ett antal minusgrader.
”Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det”, säger Stjernvall hos Ny teknik.
”Krävs tydlighet”
Generellt har elbilen mängder av fördelar och är bättre än diesel eller bensins ett till helheten.
”Därför är det också viktigt med tydlighet, eftersom de flesta kommer att ha en elbil i framtiden, så att konsumenter vet vad som gäller”, understryker Carl-Erik Stjernvall.
Exceptionellt
I kaoset på E22 i södra Sverige har man haft en exceptionell situation, där försvaret fått kallas in för att dra loss personbilar ur snön.
Det har satt fokus på elbilars svaga sida, menar Stjernvall.
”En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern”, konstaterar han.
På E22, mellan Hörby och Kristianstad, har det för många varit isolering uppemot ett dygn i bilen.
Då har bensin- och dieselfordon en fördel jämfört med elbil. Bränsletanken rymmer en stor mängd energi och man får värmen på köpet när an har motorn igång, säger Carl-Erik Stjernvall.
Måste bogseras
Skulle bränslet ändå ta slut kan man fylla på med en reservdunk medan en urladdad elbil måste bogseras bort.
Och det kan gå fort i kylan, menar M:s tekniske expert.
”Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar”, sammanfattar Carl-Erik Stjernvall.
Checklistan: Så blir bilturen säker i jul – Dagens PS
Nu rullar den första elsaltbilen i världen ut – Dagens PS
Elbilar blir billigare 2024 – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.