Dagens PS

Elbilarnas framtid: Så här tänker biljättarna

Hur tänker biljättarna om framtiden? Här har vi samlat några och vad de har sagt. (Foto: Volkswagen och Ford)
Hur tänker biljättarna om framtiden? Här har vi samlat några och vad de har sagt. (Foto: Volkswagen och Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 sep. 2024Publicerad: 10 sep. 2024

Hur tänker egentligen biljättarna om framtiden? Det känns som att de flesta har reviderat sina planer vad gäller elbilar. Här går vi igenom vad några bilmärken har gått ut med.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är en tid av förändring i bilvärlden. Den elektrifierade revolutionen har inte skett i den takt många förväntade sig.

Bilköpare tvekar inför de ofta höga priserna på elbilar jämfört med traditionella bensin- och dieselbilar.

Dessutom oroar sig många för räckvidden och tillgången till laddningsstationer. Detta har fått flera stora biltillverkare att ompröva sina planer för elbilar.

Toyota bromsar in

Toyota, världens största biltillverkare, har nyligen meddelat att de minskar sina planer för elbilstillverkning med en tredjedel fram till 2026.

Detta innebär att de kommer att producera ungefär 500 000 färre elbilar än vad de ursprungligen planerade.

En halv miljon färre elbilar från Toyota väntas. (Foto: Toyota)
En halv miljon färre elbilar från Toyota väntas. (Foto: Toyota)

Toyota betonar dock att detta inte är en förändring av deras långsiktiga mål, utan snarare en justering baserad på den nuvarande marknadssituationen.

ANNONS

Senaste nytt

Volvo satsar på hybrid

ANNONS

Även Volvo har nyligen ändrat sina planer.

De har slopat målet om att endast sälja elbilar år 2030.

Istället siktar de på att 90-100 procent av deras sålda bilar år 2030 ska vara antingen rena elbilar eller laddhybrider.

Volvo väljer att fokusera på hybrider som ju många spår kommer sälja bättre. (Foto: Volvo)
Volvo väljer att fokusera på hybrider som ju många spår kommer sälja bättre. (Foto: Volvo)

Volkswagen avvaktar

Volkswagen håller fast vid sina mål om att 70 procent av deras försäljning i Europa och 50 procent i USA och Kina ska vara elbilar år 2030.

Men de har också uttryckt en viss försiktighet och betonat att deras planer för nya batterifabriker beror på hur efterfrågan på elbilar utvecklas.

Läs också: Riskfyllda planen för Volkswagens överlevnad

Volkswagen har mer lutat sig tillbaka och väljer att avvakta och se vad som händer. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen har mer lutat sig tillbaka och väljer att avvakta och se vad som händer. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Ford med flera tänker om

Ford har sänkt andelen av sina planerade årliga investeringar som är avsatta för elbilar från 40 procent till 30 procent. De har också beslutat att skrota planerna på en helt elektrisk suv och senarelägga lanseringen av en elektrisk version av deras bästsäljande pickup.

Även andra bilmärken som Porsche, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Bentley och Aston Martin har justerat sina planer för elbilar.

Läs också: Lista: Vinnare och förlorare i Europas bilförsäljning

En bransch i förändring

Det är tydligt att övergången till elbilar kommer att ta längre tid än vad vissa ursprungligen trodde. Men det är också tydligt att elbilar är här för att stanna och att de kommer att spela en allt viktigare roll i framtidens transporter.

Begagnatmarknaden kokar – så väljer du rätt bil

Begagnatmarknaden blir allt hetare och köpare letar efter pålitliga alternativ. Med så många val kan kunskap om vilka bilmärken som håller över tid rädda

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]