Hur långt man faktiskt kommer med en elbil överensstämmer sällan med den officiella räckvidden. Flertalet faktorer spelar in i vad den faktiska räckvidden blir, något vi i Sverige helt klart blir varse om när vädret inte är på topp. Vilka bilar har då längst faktisk räckvidd? Det är något webbsidan Electric Vehicle Database har svaret på.
Elbilarna med längst faktisk räckvidd
Mest läst i kategorin
Sidan erbjuder en inblick i vad räckvidden är på marknadens olika elbilar i diverse väderförhållanden. Den räckvidd som de anger för respektive modell baseras på en temperatur omkring 20 grader och en körstil som är relativt sansad.
Jag har jämfört räckvidden som EV Database har med mina erfarenheter och kan därmed intyga verklighetsförankringen. Följande lista inkluderar bara bilar som för närvarande säljs i Sverige.
1. Mercedes-Benz EQS 450+
Faktisk räckvidd: 640 km
WLTP: 743 km
Batteristorlek: 107,8 kWh
Pris: från 1 245 000 SEK
Den nya elektriska flaggskeppsmodellen från Mercedes stoltserar med en lång officiell räckvidd, men även den faktiska räckvidden imponerar.
Anledningen till detta är kombinationen av att EQS är en ändamålsutvecklad elbil med marknadens lägsta luftmotståndskoefficient, som i detta utförande har fått ett extra stort batteri.
2. Mercedes-Benz EQE 350+
Faktisk räckvidd: 525 km
WLTP: 643 km
Batteristorlek: 90,6 kWh
Pris: från 798 000 SEK
Modellnamnet EQE betyder att det rör sig om en elektrisk E-klass och småsyskonet till EQS kan skryta med samma fördelar beträffande design och effektivitet.
Prismässigt ligger den även fördelaktigt till, åtminstone sett till topp tre i den här listan. Tyskarna har mött en del motstånd på hemmaplan när det kommit till att utveckla elbilar men nu är de sannerligen igång, inte minst Mercedes.
3. BMW iX xDrive50
Faktisk räckvidd: 505 km
WLTP: 630 km
Batteristorlek: 105,2 kWh
Pris: från 1 251 000 SEK
Att en kolossal SUV återfinns på den lista är något förvånande men det minst lika stora batteriet och en förvånansvärt strömlinjeformad design gör ändå att BMW:s nya elektriska flaggskepp gör sig väldigt bra som elbil, utseendet till trots.
4. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Faktisk räckvidd: 485 km
WLTP: 602 km
Batteristorlek: 75 kWh
Pris: från 707 990 SEK
En lista över elbilar är sällan komplett utan en Tesla, inte minst när det gäller räckvidd. Märkets främst styrka har varit infrastrukturen – som de nu öppnat upp för andra aktörer – men en relativt låg förbrukning gör även att en Model 3 kommer långt med ett mindre batteri.
5. BMW i4 eDrive40
Faktisk räckvidd: 470 km
WLTP: 590 km
Batteristorlek: 107,8 kWh
Pris: från 639 500 SEK
Om BMW iX motsvarar det bayerska märkets satsning på framtiden, motsvarar i stället i4 den sortens elbil som är tänkt att tilltala traditionalister. Hur gör man det då?
Jo, genom att erbjuda en ursprungligen fossildriven BMW med en elektrisk motor. På den här listan är i4 den enda elbilen som inte är utvecklad för att vara just en elbil, något som gör det hela än mer imponerande.
Är räckviddsångest ditt största bekymmer bör du sannerligen sikta in dig på någon av bilarna på denna lista. Något som dock är säkert är att en hög räckvidd oftast förknippas med ett högt pris. Frågan är bara hur länge räckviddsracet kan komma att fortsätta innan infrastrukturen räcker hela vägen.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.