Det är mycket snack om bilars räckvidd – ju längre, desto bättre tänker de flesta. Med det sagt kryllar det av elbilar på marknaden vars räckvidd lätt kan förväxlas med en joggingtur.
Elbilarna med kortast räckvidd
Mest läst i kategorin
Det är hemsidan Electric Vehicle Database som man kan vända sig till om man vill se vilka bilar på den europeiska marknaden har kortast räckvidd.
5. Mazda MX-30
Faktisk räckvidd: 170 kilometer
WLTP: 200 kilometer
Batteristorlek: 30 kWh
Max laddeffekt: 50 kw
Pris: från 399 900 SEK
Mazda MX-30 omämns ofta i sammanhang där kort räckvidd diskuteras. Den må vara den elbil med kortast räckvidd på den svenska marknaden, men den gör klart bättre ifrån sig på Europa-nivå.
MX-30 är emellertid utvecklad för att vara en andra bil och ett mindre batteri innebär även en mindre påverkan på miljön. MX-30 är en bil många av oss på redaktionen tycker om.
4. Dacia Spring Electric
Faktisk räckvidd: 155 kilometer
WLTP: 230 kilometer
Batteristorlek: 25 kWh
Max laddeffekt: 34 kW
Pris: från 240 000 SEK
Den mycket omtalade Dacia Spring Electric – som bygger på den kinesiska varianten av Renault Kwid (Renault City K-ZE).
Ordinarie Kwid i länder som Indien och Sydafrika – är inte bara den billigaste elbilen på marknaden, men även en av de med kortast räckvidd.
Anledningen är enkel – batterier är dyra vilket innebär att Dacia valt att hålla ner storleken på batteriet vilket i sin tur innebär en kort räckvidd.
Spring var tänkt att lanseras i Sverige men vårt nordiska klimat har satt käppar i hjulen för det.
3. Fiat 500e 24 kWh
Faktisk räckvidd: 135 kilometer
WLTP: 180 kilometer
Batteristorlek: 24 kWh
Max laddeffekt: 50 kW
Pris: från 261 900 SEK
Fiat 500e, en av marknadens mest underskattade elbilar, finns i en rad olika utföranden, där instegsmodellen har ett väldigt litet batteri.
Räckvidden är således bara 135 kilometer, men rent prismässigt erbjuder den mer valuta för pengarna än Dacia Spring.
Den italienska folkbilen är emellertid byggd för staden vilket innebär att räckvidden egentligen är fullt tillräcklig för de flestas behov.
I Sverige finns inte 500e med det lilla batteriet på Fiats hemsida, men bilen går att skaka fram om man så önskar.
2. Renault Twingo Electric
Faktisk räckvidd: 130 kilometer
WLTP: 180 kilometer
Batteristorlek: 23 kWh
Max laddeffekt: 22 kW
Pris: från 300 000 SEK
Renault Twingo slutade säljas i Sverige 2014 och bygger egentligen på en Smart. Den franska ambassaden i Stockholm har emellertid en Twingo i sin flotta.
Twingo Electric har samma officiella räckvidd som Fiat 500e med lilla batteriet men kommer i verkligheten en dryg halvmil längre.
Snabbladdning är ingenting som finns utan man får stå ut med 22 kilowatt vilket ger 100 procent batteri på 1 timme och 15 minuter.
1. Smart EQ Fortwo Cabrio
Faktisk räckvidd: 95 kilometer
WLTP: 130 kilometer
Batteristorlek: 17,6 kWh
Max laddeffekt: 4,6 kW
Pris: från 275 000 SEK
Vi har tidigare provkört Smart EQ Fortwo Cabrio i Miami och slogs illa kvickt av att räckvidden kunde mätas med en linjal.
Med det sagt rör det sig om en renodlad elbil för staden och om man någonsin varit i en europeisk storstad kan man konstatera att det fullständigt kryllar av Smart Fortwo.
Det finns flertalet laddhybrider med längre elektrisk räckvidd än EQ Fortwo Cabrio men den lilla elektriska stadsbilen skäms inte för vad den är.
Det minimala batteriet är även skonsamt för miljön och eldriften innebär att den är genuint rolig att ratta.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.