Svenska konsumenter är besatta av dragvikten på sina bilar. Men vilka är egentligen elbilarna som får dra mest? Det har vi tagit reda på.
Elbilarna med högst dragvikt
Mest läst i kategorin
Tidiga elbilar tampades länge med oerhört låg dragvikt. Nu börjar de emellertid poppa upp alternativ med förhållandevis imponerande dragvikt.
Olika behörigheter
När det gäller personbil med släp är det en behörighetsfråga.
Totalvikten – tjänstevikt plus maxlast – är den högsta vikten som ett fordon är konstruerat för. Det är detta som tyr viket körkortsbehörighet man behöver.
På vanligt B-kort får totalvikten på personbil och släp inte överstiga 3 500 kilogram.
Om man har en bil med en totalvikt på 3 500 kilogram får man koppla på ett så kallat lätt släp vilket trissar upp totalvikten till 4 250 kilogram, vilket kräver utökad B-körkortsbehörighet.
Senaste nytt
Elbilarna som får dra mest
Följande lista på elbilar som dra mest har gjorts med data från sidan ev-database.org.
Ifall en modell förekommer flera gånger – exempelvis Kia EV9 i både bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande – används bara en av de två för att undvika repetition i listan.
5. Fisker Ocean
Dragvikt: 1 820 kilogram
4. BMW i5/BMW i7/Nio EL7/Nio ET7/Polestar 4
Dragvikt: 2 000 kilogram
3. Polestar 3/Volvo EX90
Dragvikt: 2 200 kilogram
2. Tesla Model X
Dragvikt: 2 250 kilogram
1. BMW iX/Kia EV9
Dragvikt: 2 500 kilogram
Många som inte får dra någonting alls
En stor del av elbilar som saluförs får inte dra någonting alls.
Bland de bilar med minst dragvikt finner man Hyundai Kona Electric (300 kilogram), MG 4 Electric (500 kilogram), och Kia Niro EV (750 kilogram).
Läs även: Tio roligaste elbilarna vi har kört
Läs även: De fem mest effektiva elbilarna
Läs även: Elbilarna med störst batteri
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.