Filmstjärnan Leonardo DiCaprio har blivit delägare i Polestar inför börsnoteringen. Matchen mot Tesla och Elon Musk ska klaras med två nya SUV:ar som kommer innan 2024. – Det är succéformulan för Polestar säger vd Thomas Ingenlath.
Polestar ska växa snabbare än Tesla med DiCaprio
Mest läst i kategorin
Den stora skrällen vid Polestars kommande börsnotering är den nya delägaren: filmstjärnan Leonardo DiCaprio. I rollen som Jordan Belfort i filmen ”Wolf of Wall Street” säljer Leonardo DiCaprio aktier över telefon och blir till slut oerhört rik innan han kraschar.
I verkligheten ska han nu kanske fungera som en superinfluenser och sälja elbilar åt Polestar. En världskändis som kan ta upp kampen med Teslas karismatiske Elon Musk. Tidigare har DiCaprio gjort reklam för Fiats elbilar, man kan lugnt säga att han bytt upp sig.
Volvo kvar som ägare
Börsnoteringen görs genom en så kallad spac, där Gores Guggenheim, Inc.köper upp Polestar så att bolaget kan ta en genväg in på börsen. De nuvarande ägarna, Geely, Volvo Cars och Leonardo DiCaprio behåller 94 procent av ägandet och sex procent släpps ut på börsen.
Den blott fyra år gamla biltillverkaren Polestar som förra året sålde 10 000 bilar värderas till astronomiska beloppet 20 miljarder dollar, cirka 170 miljarder kronor. Det är lika mycket som Volvo Cars tros värderas till vid den kommande börsnoteringen i Stockholm.
Men när det gäller nya elbilsbolag verkar allt vara möjligt. Tesla är värt 38 gånger mer än Polestar. Och Lucid som inte levererat en enda bil är värt dubbelt så mycket som Polestar.
Vid investerarsamtalet på måndagseftermiddagen framhöll Polestars ledning att bolaget har en lägre värdering än Tesla och Lucid, tre gånger omsättningen, jämfört med den prognostiserade försäljningen 2023. En viktig skillnad är dock att Tesla och Lucid äger sin egen teknik. Polestar förlitar sig på Volvos och Geelys plattformar, på gott och ont.
Vid börsnoteringen tillförs Polestar kapital på åtta miljarder kronor. Det är pengar som kommer väl till pass för ledningen tänker utmana Tesla med en kanonad av nya modeller.
– Vi ska ha fem elbilar år 2025, och det ska lanseras två SUV:ar till 2024. Vi blir det enda elbilsbolaget med två SUV:ar på vägen. Det är succéformulan för Polestar, säger vd Thomas Ingenlath under investerarsamtalet.
Polestars kalkyler är minst sagt djärva. Företaget sålde 10 000 bilar förra året, i år är målet 29 000 bilar, och redan 2025 ska det säljas 290 000 bilar. Men helt omöjligt är det inte. Men det innebär att Polestar ska växa snabbare än vad Tesla någonsin har gjort. Räknat på årets försäljning är värderingen oerhört hög. Infrias prognoserna är det lite mer rimligt.
– Vi startar inte helt ensamma där ute. Vår tillväxthastighet och vår förmåga är kopplad till att vi har tillgång till Volvokoncernens tillverkningsresurser med 100 års erfarenhet, säger Thomas Ingenlath.
Polestar siktar mot stjärnorna
Volvo Cars kommer att fortsätta äga 50 procent i Polestar och går in med ytterligare fem miljarder kronor i Polestar i samband med noteringen. Det kommer sannolikt att vara gynnsamt för Volvos värdering i den kommande börsnoteringen. Hur mycket Leonardo DiCaprio äger är hemligt.
Hur kommer det då gå för Polestar, kommer bolaget infria sina mål? Att tiodubbla försäljningen på fyra år innebär att bolaget ska slå Tesla i tillväxt, detta samtidigt som världens alla bilmärken lanserar nya elbilar. Det är en stentuff utmaning. Polestars nya modeller blir helt avgörande, de måste vara något alldeles extra. Men visst gör Polestar rätt som siktar mot stjärnorna!
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.