Kinesiska elbilsbolag rusar på börsen, samtidigt som försäljningen ökar snabbt. Andelen bilar som drivs på gröna källor exploderar, och luften i de kinesiska storstäderna blir allt renare.
Elbilsbolagen gasar på i Kina
Mest läst i kategorin
Elbilarna har intagit Kina.
Bara i år kommer det säljas omkring 1,8 miljoner elbilar i landet, och drygt hälften av världens alla elbilar rullar redan på kinesiska vägar, enligt Internationella Energimyndigheten IEA.
Leder ligan
Medan resten av världen fortfarande diskuterar hur man ska finansiera laddstolpar och utveckla stationer så leder Kina även ligan där.
Statliga subventioner till tillverkare och konsumenter, och en väl utbyggd infrastruktur för elbilar med både privata och statsägda tankstationer, är redan på plats.
Trendigt med el
Samtidigt har miljömedvetenheten ökat snabbt, och idag anses det trendigt att köra elbil i Kina.
Som ett resultat kör många elbilsbolag rally på börsen. Till exempel Nio – som har stigit med över 1 200 procent på New York-börsen, på ett år.
Och så ser det ut för många företag inom sektorn.
Stigit 470 procent
China Evergrande New Energy Vehicle Group, som är storägare i det svensk-kinesiska bilbolaget Nevs och sportbilsmärket Koenigsegg, har stigit drygt 470 procent under senaste året.
Förväntningarna på dessa bolag är skyhöga.
”Precis som Tesla ses nya märken som Nio, Xpeng och Li Auto som servicebolag snarare än bilbolag. Förutom att sälja elbilar förväntas de också tjäna på att sälja uppgradering av hård och mjukvara, som underhållningssystem eller funktioner för självkörning”, säger Yang Jian, redaktör för Auto News China i Shanghai.
Renare luft
På sina håll resulterar satsningarna redan även i bättre luft. I sydkinesiska Shenzhen har luftföroreningarna i snitt halverats under det senaste årtiondet, enligt lokalregeringen.
Och det lär bli bättre – om fyra år väntas var fjärde bil som säljs i Kina drivas med grön energi.
Läs mer: Statens jätteförlust på bonus-malus: ”Blir tokigt”
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.