Mobility Sweden, tidigare Bil Sweden, skickar månatligen ut statistiken för nybilsregistreringar. I september såldes det fler elbilar än både bensin- och dieselbilar tillsammans.
Elbilar säljer nu bättre än bensin och diesel
Mest läst i kategorin
Marknaden tampas fortfarande med diverse katalysatorer för störningar inom bilindustrin.
Det är en konsekvens av logistikproblem, halvledarbrister, krig och ett otacksamt ekonomiskt läge.
Fler elektrifierade bilar
Andelen elektrifierade bilar – både laddhybrider och elbilar – uppgick till 55 procent. Det säljs alltså fler elektrifierade bilar i Sverige än icke-elektrifierade.
Av dessa var 35 procent helt elektriska, att jämföra med andelen diesel- och bensinbilar som uppgick till knappa 32 procent.
Totalt för i år – sedan januari – uppgår den totala andelen elbilar till 28 procent. Samtidigt minskar mängden laddhybrider.
Senaste nytt
Nya trender för elbilar
Från att ha gått från företags- och förmånsbilar har nu den stora andelen av elbilar inhandlats av privatpersoner.
Det är således gemene man som driver på försäljningen av elbilar, snarare än företag. Enligt Mobility Sweden är det ett trendbrott.
Privatleasingen har ökat markant), något som särskilt gäller elbilar där andelen gått från 30 till 70 procent.
Det är ett resultat av en höjd förmånsbeskattning, något som gör det mindre attraktivt att ta bilen på firman.
Lätta lastbilar ökar
Andelen lätta lastbilar har ökat med tio procent jämfört med samma period i fjol.
Om man ser till hela året 2022 har emellertid antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskat jämfört med i fjol.
Mängden eldrivna transportbilar har ökat till totalt 14 procent av den totala försäljningen.
Tyngre fordon
När det gäller tyngre fordon som lastbilar har nyregistreringarna ökat med 33 procent.
Även här ställer problematiken med det globala läget till det.
Andelen elektriska tunga lastbilar uppgår till 2,8 procent för i år, att jämföra med 0,8 procent samma period förra året.
När det gäller bussar har antalet minskat efter en lång period av förvånansvärt många nyregistreringar av bussar.
Anledningen till årets totala uppgång – 64 procent jämfört med i fjol – är flertalet offentliga upphandlingar och ett ökat resande efter pandemin.
Under september var 40 procent av nyregistererade bussar eldrivna, totalt 19 stycken. Elektrifieringen har sannerligen ett grepp om marknaden.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.