Nya bilar blir allt dyrare att reparera, mycket tack vare ökad komplexitet. Men är det främst elbilar som ligger till grund för det, eller hur ser det egentligen ut?
Elbilar: Så mycket dyrare är de att reparera
Mest läst i kategorin
Kostnaden att reparera nya bilar har ökat på senare år, något som inte lär komma som en överraskning om man tar hänsyn till hur otroligt komplicerade bilar har blivit.
Nya bilar har en rad nya komponenter, är mer komplexa, och är byggda för att vara så säkra som möjligt vid en olycka, något som i sin tur gör att de är svårare att reparera.
En tydlig ökning
Sedan 2018 har det genomsnittliga priset av reparationer ökat med 36 procent.
I sin tur påverkar det försäkringskostnader då de måste täcka upp över de ökade omkostnaderna.
De senaste 12 månaderna har försäkringspremier ökat med 17 procent, åtminstone i USA.
Senaste nytt
Blir svårare och svårare
Ryan Mandell, som jobbar på Mitchell, ett företag som utvecklar mjukvara för bilverkstäder, berättar för amerikanska New York Times ”att återställa en bil till ursprungligt skick efter en olycka är svårare än någonsin.”
I sin tur driver det upp kostnaderna för alla inblandade parter och så fort man får in elbilar i ekvationen ökar kostnaderna ytterligare.
Elbilar allt dyrare
Enligt Mitchell är kostnaden för att reparera en elbil i snitt 2 400 amerikanska dollar dyrare, motsvarande 26 000 kronor, att reparera.
I fallet mer plånboksvänliga bilar i stil med Nissan Leaf är den summan i stället 800 dollar, motsvarande 9 500 kronor.
Batterier ställer till det
Batterier är en aspekt man måste ta hänsyn till i elbilar i en annan utsträckning.
I vissa fall lönar det sig inte att reparera trasiga batterier, utan i stället väljer man att skrota bilen.
Med det sagt blir bilar i allmänhet dyrare att reparera, men det gäller elbilar i synnerhet.
Läs även: Lotus Eletre testad: Bilen grundaren alltid drömt om
Läs även: Slutkrånglat: 90 000 laddstationer får kortbetalning
Läs även: Hur dyra är elbilar egentligen att reparera.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.