Status och image går före miljöfrågor och framtid. I alla fall i vissa delar av världen. Kunderna pressar nu Mercedes att göra fler bilar med förbränningsmotor.
Elbilar ratas av Mercedes rikaste kunder
Mest läst i kategorin
Rika Mercedes-kunder ser kraftfulla förbränningsbilar som statusprylar, men tycker inte att elbilar har samma prestige. Mercedes backar nu lite från sitt löfte att bli helt eldrivet senast 2030 och satsar istället miljontals euro på att utveckla nya förbränningsmotorer och bilar. Och det är så klart biltillverkarens rikaste kunder som driver den förändringen.
Kina vill ha bensin
Köpare i Kina, i synnerhet, anser att prestigen kopplad till deras bil inte bara handlar om märket på nosen, utan också om vilken typ av kraftkälla som finns under huven.
Att ha en kraftfull bensinmotor bakom grillen ger mycket mer kudos än en elmotor.
Enligt den tyska tidningen Handelsblatt säljer Mercedes mer än 4 000 förbränningsdrivna S-klass sedaner i Fjärran Östern varje månad. Men bara 74 exemplar av den elektriska EQS-sedanen i maj.
Kunderna bryr sig inte om el
Tekniskt sett är EQS en fantastisk lyxsedan, med en enorm räckvidd och en mer imponerande digital display än den som finns i S-klassen. Men kinesiska köpare bryr sig inte, och samma gäller i många andra länder.
EQS och dess visuellt liknande lillebror EQE har inte heller hjälpts av sitt anonyma utseende, och faktumet att försäljningen av vissa förbränningsmodeller som GLS har ökat, understryker hur rika köpare känner för förbärnningsmotorn.
Mercedes styr om skeppet
Därför ändrar Mercedes kurs och satsar mycket mer pengar på utvecklingen av förbränningsmotorer och förbränningsdrivna bilar, och förlänger deras livslängd för att möta den förväntade efterfrågan in på tidiga 2030-talet.
Pengarna måste tas från något
Men de oväntade utvecklingskostnaderna måste komma någonstans ifrån, och en av Mercedes kostnadsbesparande åtgärder är att skrota utvecklingen av MB.EA-Large flaggskeppsplattformen för elbilar.
Mercedes kommer dock inte att överge elbilar helt och hållet. Den mindre versionen av plattformen, MB.EA-Medium, fortsätter som planerat, men nästa generation av stora, dyra elbilar, de som världens lyxköpare inte vill ha, får nöja sig med en uppgradering av den nuvarande EQS-arkitekturen.
Mercedes vänder blad med hjälp av kinesisk tillverkare
Tyska biljätten har tagit ännu ett steg mot en helt elektrifierad flotta – i samarbete med Volvos ägare. Teknikchefen: “Här slutar det.” Mercedes-Benz väg
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.