Dagens PS

Elbilar ratas av Mercedes rikaste kunder

Mercedes EQS, bilen som inte säljer i stora delar av världen. Varför? De vill ha bensinmotorer. (Foto: Mercedes)
Mercedes EQS, bilen som inte säljer i stora delar av världen. Varför? De vill ha bensinmotorer. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juli 2024Publicerad: 12 juli 2024

Status och image går före miljöfrågor och framtid. I alla fall i vissa delar av världen. Kunderna pressar nu Mercedes att göra fler bilar med förbränningsmotor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rika Mercedes-kunder ser kraftfulla förbränningsbilar som statusprylar, men tycker inte att elbilar har samma prestige. Mercedes backar nu lite från sitt löfte att bli helt eldrivet senast 2030 och satsar istället miljontals euro på att utveckla nya förbränningsmotorer och bilar. Och det är så klart biltillverkarens rikaste kunder som driver den förändringen.

Kina vill ha bensin

Köpare i Kina, i synnerhet, anser att prestigen kopplad till deras bil inte bara handlar om märket på nosen, utan också om vilken typ av kraftkälla som finns under huven.

Att ha en kraftfull bensinmotor bakom grillen ger mycket mer kudos än en elmotor.

Enligt den tyska tidningen Handelsblatt säljer Mercedes mer än 4 000 förbränningsdrivna S-klass sedaner i Fjärran Östern varje månad. Men bara 74 exemplar av den elektriska EQS-sedanen i maj.

De rika Mercedesfansen ratar elbilarna. De får nu Mercedes att börja fokusera på fler bensinbilar i stället. (Foto: Mercedes)
De rika Mercedesfansen ratar elbilarna. De får nu Mercedes att börja fokusera på fler bensinbilar i stället. (Foto: Mercedes)
ANNONS

Senaste nytt

Kunderna bryr sig inte om el

Tekniskt sett är EQS en fantastisk lyxsedan, med en enorm räckvidd och en mer imponerande digital display än den som finns i S-klassen. Men kinesiska köpare bryr sig inte, och samma gäller i många andra länder.

ANNONS

EQS och dess visuellt liknande lillebror EQE har inte heller hjälpts av sitt anonyma utseende, och faktumet att försäljningen av vissa förbränningsmodeller som GLS har ökat, understryker hur rika köpare känner för förbärnningsmotorn.

Mercedes styr om skeppet

Därför ändrar Mercedes kurs och satsar mycket mer pengar på utvecklingen av förbränningsmotorer och förbränningsdrivna bilar, och förlänger deras livslängd för att möta den förväntade efterfrågan in på tidiga 2030-talet.

Pengarna måste tas från något

Men de oväntade utvecklingskostnaderna måste komma någonstans ifrån, och en av Mercedes kostnadsbesparande åtgärder är att skrota utvecklingen av MB.EA-Large flaggskeppsplattformen för elbilar.

Mercedes kommer dock inte att överge elbilar helt och hållet. Den mindre versionen av plattformen, MB.EA-Medium, fortsätter som planerat, men nästa generation av stora, dyra elbilar, de som världens lyxköpare inte vill ha, får nöja sig med en uppgradering av den nuvarande EQS-arkitekturen.

Mercedes vänder blad med hjälp av kinesisk tillverkare

Tyska biljätten har tagit ännu ett steg mot en helt elektrifierad flotta – i samarbete med Volvos ägare. Teknikchefen: “Här slutar det.” Mercedes-Benz väg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS