Dagens PS

Elbilar och olyckor: Är elbilarna farligare?

Är elbilar inblandade i fler eller färre olyckor? (Foto: Johan Nilsson/TT)
Är elbilar inblandade i fler eller färre olyckor? (Foto: Johan Nilsson/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 mars 2025Publicerad: 04 mars 2025

Elbilarnas framfart på vägarna fortsätter, men med den ökade populariteten kommer också en ökning av olyckor.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt en rapport från mjukvaruföretaget Mitchell har antalet skadeanmälningar för elbilar i USA ökat med 38 procent under 2024 jämfört med 2023. Denna ökning speglar den snabba tillväxten av elbilar på den nordamerikanska marknaden, men belyser även de högre kostnaderna för reparationer.

Ökande antal elbilsolyckor

ANNONS

Rapporten visar att elbilar stod för 2,71 procent av alla skadeanmälningar i USA under 2024, en ökning med 38 procent från föregående år. I Kanada var siffran något högre, 3,84 procent, vilket motsvarar en ökning med 34 procent.

Enligt Argonne National Laboratory och Electric Autonomy finns det nu över 100 olika elbilmodeller till salu i USA och 75 i Kanada, med ytterligare modeller på väg. Detta visar tydligt att elbilar är här för att stanna, och att de är inblandade i olyckor i samma utsträckning som traditionella bilar.

Laddningsmissen: Var tredje elbilist laddar fel

En ny undersökning från Zaptec Sverige visar att nästan var tredje elbilsförare laddar mer än nödvändigt, vilket bidrar till onödiga köer vid

När det gäller totalförluster har elbilar sett en ökning från 8 procent 2023 till 10,2 procent 2024. Mitchell noterade att denna ökning på 2 procent av avskrivningar var konsekvent över alla drivlinor i USA, främst på grund av en ökning av katastrofala skador under andra halvan av 2024.

Tesla dominerar statistiken med sina Model Y och Model 3. När man räknar in Model S och Model X står Tesla för 71,4 procent av alla skadeanmälningar. Den enda icke-Tesla-elbilen som tog sig in på topp fem var Ford Mustang Mach-E, med en skadefrekvens på 6,37 procent. Teslas dominans är inte oväntad, med tanke på det stora antalet Model Y och Model 3 på vägarna. Fler bilar innebär en högre risk för olyckor.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

I Norge ser det annorlunda ut

En ny norsk studie från SSB (Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån) visar att elbilar inte är överrepresenterade i antalet trafikolyckor och personskador. Studien, som analyserar data från 2018 till 2023, visar att elbilar är inblandade i färre dödsolyckor jämfört med andra typer av bilar.

ANNONS

Däremot är de överrepresenterade i olyckor med fotgängare.

En brittisk studie, som undersökte cirka 96 000 olyckor mellan 2013 och 2017, bekräftar detta. Fotgängare löper dubbelt så stor risk att bli påkörda och omkomma i olyckor med el- eller hybridbilar jämfört med bensin- eller dieselbilar. I stadsmiljö är risken tre gånger högre.

Enligt Anna Vadeby, seniorforskare på VTI, kan detta bero på att elbilar är tystare och accelererar snabbare, vilket gör dem svårare att upptäcka för fotgängare.

Elbilsjättarnas räckviddslöften granskas: Risk för mångmiljonböter

Glider elbilstillverkarna lite väl mycket på orden och löftena eller stämmer deras information om räckvidd? Det vill Italien ta reda på. Italienska

Reparationskostnader

Mitchells rapport visar också att genomsnittliga reparationskostnader för krockskadade fordon under 2024, vilket belyser skillnaden mellan elbilar och traditionella bilar med förbränningsmotorer. Elbilar visade sig vara dyrast att reparera, med en genomsnittlig skadekostnad på 6 236 dollar (cirka 66 000 kronor) i USA, en minskning med 3 procent jämfört med 2023. För bilar med förbränningsmotor var genomsnittet 5 066 dollar (cirka 54 000 kronor).

Men om man bara tittar på nyare bilar med förbränningsmotor (6 127 dollar, cirka 65 000 kronor) börjar deras reparationskostnader närma sig elbilarnas. Detta beror på den ökade komplexiteten hos nyare bilar med förbränningsmotor, vilket leder till högre reparationskostnader.

Det finns dock undantag. Rivian är ett exempel där ägare ofta har uttryckt frustration över orimligt höga reparationskostnader för relativt små skador.

Mitchell påpekade också att värdet på elbilar har sjunkit snabbare än andra drivlinor. Detta värdefall är kopplat till faktorer som minskade tillverkningskostnader, fordonens ökande ålder och konsumenternas oro över batterihälsa, särskilt hos begagnade modeller. Som ett resultat av detta sjönk det genomsnittliga marknadsvärdet för totalförluster för elbilar kraftigt under 2024, till 33 346 dollar (cirka 355 000 kronor) i USA (-22 procent) och 40 203 dollar (cirka 427 000 kronor) i Kanada (-18,5 procent).

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Sverige och Danmark då?

Utöver elbilar pekar statistik från Transportstyrelsen på att antalet omkomna i vägtrafiken i Sverige minskade under 2024, men att oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, inte sett samma nedgång.

I Danmark rapporterar Autobranchen Danmark (ABDK) att antalet bilreparationer ökade under 2024, vilket de delvis tillskriver det ökade antalet elbilar. De menar att elbilars starka acceleration och högre vikt kan bidra till fler skador.

Det är viktigt att notera att flera faktorer påverkar olycksstatistiken, inklusive förarens beteende, vägförhållanden och fordonssäkerhet.

Bästa begagnatköpet: Studie avslöjar bilarna du kan köra slut på

Drömmer du om en bil som både är snäll mot plånboken och håller i evigheter? Glöm nybilslukten och oron för oväntade fel. En ny studie avslöjar vilka

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS