Långfärdskörning med elbil på vintern är sällan en dans på rosor. Kylan i kombination med vinterdäck och snö gör att räckvidden kan minska markant, något som gör att man måste dra ner på farten. Nu visar en ny studie på motsatsen.
Vill du ha längre räckvidd på vintern - kör snabbare
Mest läst i kategorin
Studien, som presenteras av det amerikanska vagnparksadministrationsföretaget Geotab, har analyserat över 3,1 miljoner bilresor för att se hur temperatur och fart påverkar elektrisk räckvidd.
Oväntade resultat
Datan samlades in från 350 000 resor med 500 sedaner samt 2,8 miljoner resor med 2 000 skåpbilar.
Det visar sig att en elbils maximala räckvidd under vintriga förhållanden uppnås vid en högre hastighet än vid körning under ”idealförhållanden” som definieras som en temperatur på 20 grader.
Vid 20 grader är den optimala hastigheten 30 kilometer i timmen medan den vid nollgradigt är det dubbla – 60 kilometer i timmen.
Anledningen är egentligen ganska enkel, även om det framstår som ologiskt vid första anblick.
Kallt ute, varmt inne
Vinterkörning innebär att bilen tvingas jobba betydligt hårdare för att uppnå en rimlig temperatur interiört.
Användningen av klimatsystemet är förödande för en elbils räckvidd, något som en högre hastighet i vintertid motarbetar då systemet måste vara igång under en kortare period än vid långsam körning.
Längre räckvidd under idealförhållanden
Balansgången mellan det ökade luftmotståndets inverkan vid en högre hastighet och hur länge klimatanläggningen är igång gör därför att det lönar sig att öka hastigheten vid vinterkörning.
Med det sagt fanns det inga exempel i studien som pekade på att en elbils räckvidd någonsin är längre vid nollgradigt, utan det är primärt en fråga om vad det är som förbrukar batteriet.
Om du vill komma riktigt långt i din elbil under vintertid får du helt enkelt se till att klä på dig ordentligt och stänga av klimatanläggningen.
Läs även: Räckvidd – Tesla dominerar på vintern
Läs även: Elbilarna med kortast räckvidd
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.