Nattsvart inom elfordon? Ja, den senaste tiden har varit dyster. Men ett svenskt företag bryter mönstret och gör succé.
Elbilar krisar – men här gör man succé
Mest läst i kategorin
Under förra veckan spekulerades det i om Vässla skulle ta över Cake.
Den svenske tillverkaren av elmotorcyklar hade då försatts i konkurs men vädrade nytt liv.
Ett sådant hos Vässla blir det i vart fall inte. Nu går nämligen även Vässla i konkurs.
Missa inte: Konkurs: Därför kraschar elmotorcyklarna
”Chockerande”
Företaget försökte i sista läget rädda företaget via en nyemission, men räddningsplankan sjönk.
”Det är väldigt sorgligt och chockerande”, säger Vässlas vd och grundare Rickard Bröms till Di.
Vässlas konkurs är ytterligare ett bevis på de extremt tuffa tiderna för startups inom elfordon.
Dagens PS konstaterade tidigare hur pendeln svängt kraftigt.
Senaste nytt
Faller som brickor
Från att ha haft en lång rad av lovande startups inom elfordon har Sverige fått se en efter en av dem falla.
Unit, med en liten elbil för persontransporter i städer, och Volta Trucks, med ellastbilar för last mile-transporter, har försvunnit.
RGNT, med retroinspirerade elmotorcyklar, fick lägga ned och förra veckan var det alltså dags för konkurs för Cake.
Ännu ett i konkurs
Nu lägger Vässla, fordonet som skulle bli elmopparnas svar på Tesla, alltså näsan i vädret, och dessutom har X-shore sagt upp personalen.
Till makrobilden kan man även lägga exempelvis de stora problem Polestar stått och står inför på vägen mot lönsamhet.
Bryter trenden
Nattsvart, alltså?
Ja. Men bara nästan. Ett företag går mot strömmen (om man nu kan använda det uttrycket om elfordonsföretag).
Ett svenskt företag inom elmotorcyklar och bussar har just lyckats plocka in 250 miljoner kronor i nytt kapital.
Tar in kvarts miljard
Det handlar om Roam, som med bas i Kenya, satsar på elfordon i Afrika.
”Parallellt med att flera mobilitetsbolag kämpar med att få in kapital lyckas vi resa 250 miljoner. Det visar en styrka i vår affärsmodell, vår produkt och vår marknad. Det känns superbra”, säger Roams chefsstrateg Albin Wilson.
Roam är i dag aktivt inom flera segment – Roam Air för elmotorcyklar, Roam Rapid el-transitbuss, Roam Move inom elstadsbussar samt inom energi- och offentliga laddsystem.
Tre studenter
Roam hette tidigare Opibus och grundades 2017 av tre dåvarande studenter i Linköping – Filip Gardler, Filip Lövström och Mikael Gånge.
För Roam innebär det nya kapitalskottet möjlighet att producera mer till lägre kostnad per enhet och en möjlighet att nå fler länder i Afrika.
”Vi kollar på Östafrika och länder som Uganda, Rwanda och Tanzania för att se var vi kan ta vägen i nästa runda i den här expansionen”, säger Albin Wilson.
Utöver 150 miljoner kronor i riskkapital ingår ett lån på motsvarande cirka 105 miljoner kronor från USA:s statliga fond DFC, International Development Finance Corporation.
Läs även:
Kraschen: Därför tvärbromsar elbilarna – Dagens PS
Mr Bean anklagad för att stoppa elbilar – Dagens PS
Minsta elbilen är vad den heter – Tiny Silence – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.