Ska elbilister vara extra vaksamma under vinterhalvåret eller håller batterierna längre än vi kanske tror? Det har experter nu rett ut.
Elbilar i snökaos: Hur länge räcker batteriet?
Mest läst i kategorin
Årets första snöoväder har dragit in över landet och med det kommer risken för bilköer och trafikkaos. För elbilsägare kan det väcka frågor om hur länge batteriet egentligen räcker i kylan. Men det finns ingen anledning till oro, visar ett tyskt test.
I december 2021 uppstod ett snökaos på E6 söder om Göteborg. Många bilister tvingades överge sina bilar efter en natt i kö. Rykten spreds om att elbilar med urladdade batterier var boven i dramat. Men det stämde inte. Det var i själva verket lastbilar som orsakat stoppet.
Händelsen väcker ändå frågan: Hur länge klarar sig en elbil i en bilkö under vintern?
Den tyska organisationen ADAC, motsvarigheten till M Riksförbund i Sverige, har genomfört ett test för att få lite svar.
Så gick testet till
I testet användes två elbilar: en Renault Zoe och en Volkswagen e-Up.
Bilarna parkerades i temperaturer mellan -6 och -14 grader. Sätesvärme och parkeringsljus var påslagna och kupén hölls varm.
Efter tolv timmar hade Renaulten förbrukat 70 procent av batteriet och Volkswagen 80 procent. Med den genomsnittliga elförbrukningen kunde Zoen stått i 17 timmar och e-Up i 15 timmar innan batterierna tagit slut.
Senaste nytt
Små elbilar testades
Det är viktigt att komma ihåg att bilarna i testet var små elbilar med relativt små batterier. Sveriges populäraste elbil, Tesla Model Y, har betydligt större batteri.
Därför behöver elbilsägare inte vara oroliga för att fastna i vinterköer. Kupévärmen kan hållas igång i många timmar, även i sträng kyla. Svenska experter bekräftar detta.
Elbilsexperten Robert Granström har sagt till Aftonbladet att nyare elbilar oftast har ett batteri på 50 till 60 kilowattimmar. Och att 24 kilowattimmar räcker för att hålla värmen igång en hel natt.
Fördelar och nackdelar
Enligt Granström krävs det mindre energi för att hålla en stillastående elbil varm än att låta en fossilbil stå på tomgång. Men förbränningsmotorer har en fördel: en tom tank kan fyllas med en reservdunk.
En elbil måste däremot bärgas.
Sammanfattningsvis visar testet att elbilar klarar sig bra i vinterköer. Se bara till att batteriet är laddat innan du ger dig ut på vägarna, särskilt om det finns risk för snöoväder.
Tips: Maximera batteritiden i vinterköer
Med rätt strategi kan du förlänga batteritiden och hålla dig varm. Här är några tips:
Anpassa kupévärmen: Sänk temperaturen något och använd sätesvärmen för att spara energi. En varm jacka är också en bra idé.
Minimera värmeförlust: Undvik att öppna dörrar och fönster i onödan.
Optimera luftcirkulationen: Återcirkulerande luft värmer upp kupén snabbare och mer energieffektivt.
Stäng av onödiga funktioner: Spara energi genom att stänga av funktioner som vindrutetorkare, halvljus och bakrutevärme. Parkeringsljusen bör dock alltid vara tända.
Var förberedd: Ha alltid en varm filt i bilen under vintern och håll dig uppdaterad om väderprognoser och trafiksituationen. Se till att ladda batteriet i god tid, särskilt om det finns risk för köer.
Missa inte:
Elbilar i snöstorm – så gick det. Dagens PS
Elbil? Så lurar du vinterkylan. Dagens PS
Därför pallar inte elbilar trycket från vinterkylan. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.