Vissa regioner har lättare för elbilar än andra. Medan Norden ligger i topp, finns det desto viktigare marknader som börjar att halka efter.
Elbilar går osålda – ”Nästan ingen vill köpa"
Mest läst i kategorin
Ett praktexempel på detta är USA, en av världens största marknader, där 5,6 procent av sålda bilar var i form av batteribilar.
I Sverige är samma siffra 33 procent medan den i Norge är hela 79,3 procent.
Hittills i år har elbilar stått för 6,5 procent av den totala försäljningen i USA.
Det rapporterar amerikanska Jalopnik.
Ingen vill ha elbilar
Även om det finns vissa stater i USA där många kör elektriskt – exempelvis Kalifornien – för att inte tala om städer som San Fransisco som har andel elbilar på 34,2 procent.
USA är dock ett stort land, och situationen skiljer sig markant från stat till stat.
Det finns exempelvis stater som Wyoming som helt vill förbjuda elbilar.
Senaste nytt
Ett ökat intresse
Intresset för elbilar bland konsumenter i USA – likt andra marknader – har ökat, men det är inte nödvändigtvis något som reflekteras i de faktiska försäljningssiffrorna.
Medan 51 procent av amerikanska bilköpare kan tänka sig en elbil som nästa bil är det inte något som märks av hos återförsäljarna.
Tillgång och efterfrågan
Kruxet är att tillgången av elbilar i USA är bra mycket högre än efterfrågan.
I USA köper de flesta konsumenter bilar likt de köper mjölk, något som innebär att amerikanska återförsäljare har helt enorma lager av bilar.
I år har tillgången ökat med 350 procent och består i dagsläget av 92 000 batteribilar.
92 dagar med elbilar
I USA säljs det i dagsläget 1 000 elbilar varje dag, vilket betyder att det finns 92 dagars tillgång av bilar som går på el.
Det är nästan dubbelt så mycket jämfört med förbränningsbilar – i dagsläget rör det sig om ett lager som räcker i 54 dagar.
Snittet för industrin är 70 dagar under normala förhållanden, vilket innebär att ovannämnda 92 dagar inte nödvändigtvis är särskilt extremt.
Toyota kör på högt och lågt
Toyotas elektrifieringsstrategi – som i dagsläget består av att skynda långsamt – visar sig vara rätt för den amerikanska marknaden.
Deras hybridmodeller – som bygger på att märket tror att konsumenter inte alltid kan köra elbil – försvinner i snitt på mindre än 30 dagar från en återförsäljare.
När det gäller märkets elbil – bZ4X – som gång på gång har hamnat i blåsväder – ligger den siffran på 101 dagar.
Efterfrågan ett problem
Medan bilindustrin nyligen behövde handskas med diverse problem rörande leveranskedjor vilket i sin tur innebar att tillgången av elbilar var låg har vinden nu vänt.
I stället har tillverkarna för många bilar för sitt eget bästa, något som minst sagt syns på den amerikanska marknaden.
Det är även något som gäller i Sverige då marknaden för närvarande är iskall.
Elbilar behöver ytterligare en skjuts, både i USA och i Sverige, om framtiden ska fortsätta att elektrifieras.
Läs även: Försäljningen rasar – “iskallt”
Läs även: Volkswagen – minskad efterfråga på elbilar
Läs även: Räntan slår ut elbilar
Läs även: Amerikanska lagstiftare vill förbjuda elbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.