Elbilsvågen väntas välla in över Europa nästa år. Billigare elbilar kan då ge elbilsförsäljningen en rejäl skjuts, spår experter.
Elbilar för mindre än 250 000 kronor – snart här
Mest läst i kategorin
Elbilsmarknaden i Europa väntas få ett rejält uppsving nästa år, enligt intresseorganisationen Transport & Environment (T&E).
De spår att elbilar kan ta upp till 24 procent av marknaden när biltillverkarna lanserar billigare modeller, vilket skulle vända den senaste tidens nedgång i elbilsförsäljningen.
Överflöd av prisvärda elbilar
Enligt Lucien Mathieu, bildirektör på T&E, finns det ett “överflöd av nya, mer prisvärda modeller” på väg.
I en rapport som släpptes den 17 september förutspår T&E en “snabb tillväxt” av elbilsförsäljningen. Det baserat på deras egna analys av försäljningssiffror och prognoser för första halvåret.
En marknadsandel på över 20 procent skulle innebära ett betydande hopp från årets siffror. Mellan januari och juli stod helt eldrivna fordon för 12,5 procent av alla nya bilregistreringar i EU, enligt branschorganisationen ACEA.
Senaste nytt
Utmaningar för Europas bilindustri
Europas bilindustri har det tufft.
Framförallt med en kraftig nedgång i elbilsförsäljningen efter att regeringar minskat incitament och kinesiska biltillverkare börjat expandera i regionen.
Volkswagen-gruppen överväger fabriksnedläggningar i Tyskland för första gången i sin historia.
Läs också: Volkswagens chefer: “Ingen plan B”
Samtidigt som franska Renault har varnat för att biltillverkare kommer att ådra sig miljarder i böter om de inte uppfyller EU:s ambitiösa klimatmål.
Sju nya elbilsmodeller
Enligt T&E bör tillverkarna fortsätta med sina elbilsplaner. Det inkluderar bland annat sju nya elmodeller under 250 000 kronor som kommer att lanseras redan i år och nästa år.
Renault 5 och Stellantis Citroën e-C3 är några av de modeller som ska bidra till att överbrygga gapet till de strängare EU-utsläppskraven 2025, enligt rapporten.
Oro bland fabriksanställda
Även om framtidstron på elbilar är stark hos T&E, är verkligheten tuff för arbetare på fabriker som inte går för fullt.
Tusentals av dem skapade kaos i Bryssel under måndagen i en demonstration för att visa solidaritet med anställda från en Audi-fabrik som riskerar nedläggning.
Läs också: Audi-arbetare i desperation: “Det är tortyr”
I norra Italien sjönk produktionen vid Stellantis Mirafiori-fabrik med 63 procent under första halvåret på grund av svag efterfrågan på den elektriska Fiat 500.
Läs också: Nu vill ingen köpa Fiat längre
Uppmaningar till stödåtgärder
T&E uppmanar EU och nationella lagstiftare att öka stödet för elbilsförsäljning. De föreslår bland annat krav på företagsflottor, utbyggnad av laddinfrastruktur och införande av sociala leasingprogram.
Samtidigt kan biltillverkare som har svårt att nå sina elbilsmål nästa år “samarbeta” med andra tillverkare för att sänka sina genomsnittliga utsläpp, enligt T&E.
Splittrade åsikter om utsläpp
För tillfället är Europas tillverkare delade i frågan om de kommande koldioxidutsläppsreglerna.
ACEA har ännu inte tagit en formell ståndpunkt i frågan.
Läs även:
Mercedes lämnar Denza – BYD tar över helt. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.