När klimatbonusen försvann under förra året motiverades det av att elbilar och dess kostnader hamnat i paritet med förbränningsbilars. Nu visar en ny studie att motsatsen stämmer.
Elbilar: Dyrare i drift än både bensin och diesel
Mest läst i kategorin
Det är Anderson Economic Group, en konsultbyrå inom bilbranschen, som gjort en studie beträffande den amerikanska marknaden.
Ägandekostnader förknippade med elbilar används ofta som argument för att välja just elektriskt.
Studien visar dock på att elbilar i många fall är dyrare än sina fossila motsvarigheter, åtminstone i USA.
Datan har tagits fram genom att räkna på kostnaden att köra 1 900 mil och tar hänsyn till rådande energipriser, skatter, och elbilsregistreringsavgifter i Michigan, USA.
Möter motstånd
I USA står elbilar för cirka sju procent av marknaden, att jämföra med över 30 procent på den svenska.
Amerikanska konsumenter är i regel betydligt mer fientliga gentemot elbilar, samtidigt som priset på drivmedel är lägre än i Sverige.
Den nya studien visar att många elbilar är dyrare att ladda än vad deras fossila motsvarigheter är att tanka.
Senaste nytt
En fråga om kostnadsparitet
När elbilar och bilar med förbränningsmotorer når kostnadsparitet är en viktig fråga hos konsumenterna. Elbilar är i regel dyrare i inköp, men billigare att äga.
För att elbilar ska slå igenom på en majoritet av marknader krävs det att de blir billigare i alla led än sina fossila motsvarigheter.
Varierar mellan segmenten
Anderson Economic Group har jämfört bilar från olika segment.
De har jämfört kostnaden i drivmedel per 100 miles, alltså 161 kilometer.
Vi har konverterat från kostnad per 100 miles till en milkostnad i svenska kronor.
Tunga puckar
För så kallade trucks, det vill säga tunga pickupper kostar exempelvis en Ford F-150 i bensinutförande 11,7 kronor per mil att köra.
Kör man diesel kostar det 11,4 kronor milen.
Motsvarande elbil – Ford F-150 Lightning – kostar 11,8 kronor milen att köra, förutsatt att man laddar hemma. Satsar man på offentliga laddstationer får man räkna med att betala 17,6 kronor per mil.
Instegsbilar
När det gäller instegsbilar – i form av exempelvis Nissan Versa – kostar de 6,5 kronor milen att köra.
Motsvarande elbil – som Chevrolet Bolt – kostar 8,4 kronor milen att köra om man laddar hemma. Laddar man offentligt hamnar man på 10,7 kronor milen.
Lönar sig med lyx
Lyxbilar är det enda segment där det verkar löna sig med elbil, om man ska tro Anderson Economic Group, förutsatt att man laddar hemma.
Då kostar det ungefär 11,7 kronor milen att köra exempelvis en Lexus ES, Porsche Macan, eller Mercedes-Benz GLE.
För motsvarande elbil hamnar milkostnaden på 9 kronor, förutsatt att man laddar hemma.
Om man i stället väljer att ladda på offentliga laddstationer kostar det 11,9 kronor mer mil.
Allt är relativt
Den amerikanska marknaden skiljer sig stort från den svenska och beroende på vilka kostnader man tar hänsyn till kan man dra olika slutsatser.
USA har exempelvis betydligt högre priser på el än vad vi har i Sverige.
Elbilar är exempelvis i regel dyrare att köpa, men är i många fall billigare att äga hemma. Det är emellertid inte en absolut sanning, utan beror på en rad olika faktorer.
I slutändan får man ta hänsyn till vad man själv har för behov och körvanor för att bedöma vad som är bäst för plånboken.
Läs även: Elbilar går osålda – “nästan ingen vill köpa”
Läs även: USA tar i från tårna – 67 procent elbilar
Läs även: Cadillac Celestiq – elbil för 3,6 miljoner
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.