Flera biltillverkare som Tesla, Ford och GM höjer priserna på elbilar och laddhybrider för att kompensera för de höga kostnaderna för de råmaterial som används i batterier.
Elbilar blir dyrare: Tesla, Ford och GM höjer priserna
Mest läst i kategorin
De stigande kostnaderna för råvarumaterial som används i bilbatterier har gjort att bland andra Ford, Tesla och GM har höjt sina priser på elbilar och laddhybrider, skriver The Wall Street Journal.
Senast i förra veckan höjde GM priserna på sina GMC Hummermodeller med 6, 250 dollar, och nu kostar de mellan 85 och 100 000 dollar.
Trots detta har man en väntetid på två år för de nya modellerna enligt GM.
I år har Tesla höjt priset på en av sina bästsäljande modeller, Model Y SUV, tre gånger och den kostar nu 69 900 dollar.
Till tidningen sa Fords finanschef John Lawler i förra veckan att de ökade kostnaderna för råmaterial till batterier, helt raderat ut vinstmarginalen för tillverkarens modell Mach-E SUV.
Den enskilt högsta kostnaden för ett elektriskt fordon är batteriet, och sedan Covid-19 pandemin startade har priserna på nickel, koppar och litium ökat med ungefär det dubbla enligt konsultfirman AlixPartners LLP.
Bråttom med ny modeller
Stora biltillverkare skyndar sig att lansera nya elfordon , motiverade av skärpta luftföroreningsbestämmelser, aktieägarnas oro för klimatförändringar och Wall Streets entusiasm för tillväxtpotentialen för elbilar.
Mängden pengar som bilindustrin öronmärkt för utveckling av elbilar har fördubblats under de senaste två åren, uppskattar AlixPartners.
Företag förväntas tillsammans spendera 526 miljarder dollar tillsammans på övergången till elbilar under femårsperioden som slutar 2026, sa företaget till Wall Street Journal.
Ökande råvarupriser kan komplicera processen, menar analytiker. Vinstmarginalerna på elbilar är små i förhållande till gasdrivna bilar eftersom kostnaden för det stora batteripaketet för att driva sådana fordon är hög– och det redan före den senaste inflationen.
Kostnaden för en elbils batteripaket står för så mycket som en tredjedel av den totala fordonskostnaden.
Efterfrågan större än någonsin
Enligt Dan Levy, analytiker på Credit Suisse måste biltillverkare arbeta nära producenter av råmaterial, något Tesla, GM och andra redan gör. Men om priserna på kobolt, nickel och litium så småningom sjunker, bör tillverkarna även sänka sina priser på bilarna för att hålla efterfrågan uppe.
Efterfrågan på elbilar är just nu större än vad någon av tillverkarna trott, och fler el- och hybridmodeller har flera års väntelista. Trots detta står elfordon bara för 5 procent av den totala bilförsäljningen i USA under de senaste månaderna.
Men det är oklart om företagen är villiga att sänka sina priser. Än så länge är de enbart de som har råd som kan köpa en elbil eller en laddhybrid i USA.
Industrin behöver göra elbilar och laddhybrider tillgängliga även för den stora massan, menar Tyson Jominy, chef för data och analys på JD Power, en amerikansk analysfirma.
Läs också: Glad midsommar– lite billigare att köra bil
Läs också: Geely släpper laddhybrid med ny teknik
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.