Tillsammans med holländska VDL Groep monterar nu Toyota sin vätgasteknik i tunga lastbilar för att arbetar vidare mot sina klimatmål 2040.
Toyota utmanar klimatmålen för tunga fordon
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS tidigare skrivit satsar Toyota nu stora summor för att testa och utvärdera vätgasteknik som ett alternativ till batteridrift.
Hilux med vätgas
Nyss kom nyheten att de byggt om sin storsäljare Hilux-pickup med vätgasdrift som ska klara hela 600 kilometer på en tank.
När svenska Scania satsar till 100 procent på eldrift genom en ny, nyligen invigd batterifabrik, testar nu Toyota sin vätgasteknik i tung lastbilstrafik.
Utsläppsjakt
Toyota Motor Europe och holländska VDL Groep har slagit sina påsar ihop i jakten på nya klimatneutrala fordon, där Toyota står för motorteknologin och VDL Groep för lastbilschassi och hytt.
Parallellt med miljövinsten väger också vätgasen mindre att tanka än traditionellt bränsle och framför allt mindre än den alternativa batteridriften.
Med lättare dragbilar ges möjligheter till tyngre last. På sikt också bättre ekonomi för åkerierna per fordon.
Demolastbilen kommer nu att sättas i trafik för att testa i verkligheten hur tekniken fungerar.
Målet är att nå en klimatneutral fordonstillverkning i Europa senast 2040 där den tunga trafiken är en viktig del i omställningen.
En större satsning
Den nya lastbilen är dock inte bara en isolerad satsning.
TME har sedan ett antal år arbetat med att stärka affärsmöjligheterna för vätgas i Europa genom affärsavdelningen Fuel Cell Business Group.
Därför är samarbetet med VDL Groep bara ett av många projekt som Toyota engagerat sig i för att stärka vätgasens möjligheter som framtida bränsle.
Parallellt pågår också andra projekt för båtar, tåg, bussar och lättare kommersiella fordon med målet att kunna påskynda övergången till vätgas som en större spelare på den europeiska marknaden.
Läs mer:
Om Toyotas vätgas-satsning på Hilux (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.