Tesla anklagas för att vilseleda allmänheten genom felaktig annonsering av elbilens autopilot och har stämts i en föreslagen grupptalan.
Tesla stäms för falsk marknadsföring av sin autopilot
Mest läst i kategorin
I går, onsdag, stämdes Elon Musks elbilsbolag Tesla i en föreslagen grupptalan som anklagar Tesla för vilseledning genom att felaktigt annonsera Teslas autopilot och självkörande funktioner, det rapporterar Reuters.
I stämningsansökan som lämnades in till en federal domstol i San Francisco, USA, anklagas Tesla och Elon Musk för att sedan år 2016, på ett bedrägligt sätt, ha annonserat om tekniken som fullt fungerande eller nästan helt klar trots att de kände till att tekniken inte fungerade eller var obefintlig, samt gjorde fordonen osäkra.
Tesla har inte producerat självkörande bilar
Enligt den namngivna käranden Briggs Matsko, har Tesla gjort detta för att skapa spänning kring sina fordon, öka försäljningen, locka till sig investeringar, öka aktiekursen, undvika konkurs och bli en dominerande aktör inom elfordon.
“Tesla har ännu inte producerat något som ens på distans närmar sig en helt självkörande bil,” säger Briggs Matsko till Reuters.
I stämningsansökan krävs ett ospecificerat skadestånd till personer som sedan år 2016 har köpt eller leasat en Tesla-bil med Autopilot, Enhanced Autopilot och Full Self-Driving funktioner.
Kan få indragen licens i Kalifornien
Den 28 juli lämnade Kaliforniens Department of Motor Vehicles in klagomål som anklagade Tesla för att överdriva hur väl bilarnas avancerade förarassistanssystem, ADAS fungerar. Det kan resultera i att Teslas licens i Kalifornien dras in och att bolaget måste återbetala förarna.
Enligt vad Tesla har sagt gör Autopilot det möjligt för fordon att styra, accelerera och bromsa inom sina körfält och Full Self-Driving gör att fordon kan lyda trafiksignaler och byta fil. Samtidigt har Tesla sagt att båda systemen kräver en aktiv förarövervakning med en förare som är helt uppmärksam och har händerna på ratten, samt att systemen inte gör bilen autonom.
Teslaförare fungerar som outbildade testingenjörer
Briggs Matsko, från Kalifornien, säger att han, för att få en förbättrad Autopilot, har betalat en premie på 5 000 dollar, nästan 52 204 kronor, för sin Tesla Model X 2018.
Han säger också att Teslaförare som får uppdateringar av fordonens mjukvara effektivt fungerar som outbildade testingenjörer och att de har hittat en massa problem, som att fordon styr in i mötande trafik, kör mot rött och inte kan göra rutinmässiga svängar.
Sedan 2016 har USA:s federala trafiksäkerhetsbyrå, The National Highway Traffic Safety Administration, öppnat 38 specialutredningar av Tesla-krascher som tros involvera ADAS. I dessa krascher har 19 dödsfall rapporterats, det rapporterar Reuters.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Självkörande bilar fungerar inte utan människor
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.