Teslas framfart i USA är helt omatchad, något som ställer till det för övriga aktörer i branschen när det kommer till att faktiskt tjäna pengar på elbilar.
Tesla säljer mer än 19 konkurrenter – tillsammans
Mest läst i kategorin
Ford har beslutat sig för att lägga i parkeringsbromsen på sitt batterifabriksbygge i USA.
Anledningen sägs vara märkets problem med att ha en tillräckligt hög tillverkning för att fabriken ska löna sig, skriver Reuters.
För att kunna matcha Teslas dominans på elbilsmarknaden i USA krävs det att konkurrenterna kan skala upp sin verksamhet, något som blir tufft när efterfrågan inte ännu finns på den amerikanska marknaden, enligt Reuters.
Nischat värre
I USA säljer Tesla fler elbilar än följande 19 biltillverkare tillsammans.
Under årets första sex månader sålde Tesla 325 291 bilar, medan tvåan på listan – Chevrolet – endast sålde 34 943 elbilar.
Det lämnar Teslas konkurrenter i en sits där tillverkningen blir minst sagt nischad, något som är förödande för lönsamheten.
Ett exempel är Ford Mustang Mach E som såldes i 13 600 exemplar, vilket är långt under den kapacitet som krävs för att modellen ska vara lönsam.
Fortsatt liten marknad
Under det första halvåret i år stod elektrifierade fordon – det vill säga renodlade elbilar och laddhybrider – för 8,9 procent av marknaden. Totalt erbjuds det 103 elektrifierade modeller på den amerikanska marknaden.
Enligt Ford kommer de att gå back 50 miljarder kronor på sin elbilsverksamhet under 2023.
Flertalet tillverkare har investerat flera miljarder dollar i elbilstillverkning i USA, vilket kräver en betydligt större marknad än i dagsläget.
Ökning på horisonten
Trots Teslas totala dominans på den amerikanska marknaden har den amerikanska elbilsjätten förlorat marknadsandelar.
Med det sagt har de fortfarande över 60 procent av marknaden, medan den näst största konkurrenten inte ens har 10 procent.
Det förutspås att elbilsmarknaden kommer att växa till 8 procent under årets tredje kvartal, en ökning från 6,5 procent för samma period i fjol.
Ökningen kan i viss mån härledas till minskande priser och en rad incitament.
Med det sagt finns det fortfarande mycket att göra för att även amerikanare ska vilja köra elektriskt.
Läs även:
Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil
Tesla passerar milstolpe – byggt 5 miljoner elbilar
För få vill ha elbilar – det går långsammare än väntat
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.