Tesla Model 3 är en av marknadens mest populära och prisvärda elbilar. Nu har den fått ett ansiktslyft med ett nytt yttre och uppdaterad teknik.
Tesla Model 3 får stor uppdatering
Mest läst i kategorin
Tesla Model 3 är ganska gammal vid det här laget. Produktionen drog nämligen igång redan för sex år sedan, under sommaren 2017.
Det är således på tiden att modellen får en rejäl uppdatering, och enligt Tesla är över 50 procent av komponenterna i bilen nya.
Strömlinjeformad front
Den mest uppenbara skillnaden jämfört med gamla Tesla Model 3 är den uppdaterade fronten, som ska bidra till betydligt lägre luftmotstånd och vindljud.
Framlyktorna har uppdaterats med en mer slimmad profil, och stötfångaren har fått en vassare och mer strömlinjeformad design utan dimljus.
Baklyktorna är också nya, med en nättare, C-formad design. I övrigt är bilen på det stora hela oförändrad exteriört.
Senaste nytt
Bättre räckvidd och raffinemang
De designmässiga uppdateringarna ska enligt Tesla bidra till förbättrad effektivitet, genom att sänka luftmotståndet från ett cd-värde på 0,23 till 0,219.
Detta ska ge en positiv utdelning på räckvidden med mellan 5 och 8 procent, vilket också hjälps av nya, aerodynamiskt optimerade fälgar.
Den förbättrade aerodynamiken ska även bidra till en mer raffinerad åkupplevelse genom minskat vindljud.
Raffinemanget hjälps också av att bilen nu är utrustad med isolerglas runt om, samt att bussningarna i fjädringen och dörrtätningarna har optimerats.
Samma laddhastighet, längre räckvidd
I dagsläget finns det två versioner av nya Model 3 att välja mellan.
Den ena är den bakhjulsdrivna basmodellen, med en 0-100-tid på 6,1 sekunder, och den andra är den fyrhjulsdrivna Long Range-versionen, med en 0-100-tid på 4,4 sekunder.
Standardbilen kommer 55,4 mil på en laddning, medan Long Range-varianten kommer hela 67,8 mil.
Laddhastigheterna är oförändrade från tidigare, och ligger på 170 respektive 250 kW för de två modellerna.
Brist på spakar invändigt
Även interiört verkar fokus ha legat på att skala av och förenkla.
Den 15,4 tum stora touchskärmen är nu ljusstarkare och mer responsiv än tidigare, och precis som i storasyskonet Model S Plaid har man tagit bort spakarna bakom ratten.
Bilens blinkers sköts nu i stället med knappar på den omdesignade ratten, medan växelväljaren nu hittas på touchskärmen.
I framsätet finns det nu bland annat två trådlösa mobilladdare, och i baksätet har man monterat en touchskärm på 8 tum som bland annat styr klimatanläggningen.
Tesla säger också att interiörkvalitén har blivit bättre, och man har exempelvis börjat använda äkta aluminium på mittkonsolen istället för plast.
Går redan att beställa
Nya Tesla Model 3 går redan att beställa i Sverige från märkets hemsida, med förväntad leverans innan årets slut.
Prismässigt kostar den bakhjulsdrivna basmodellen 509 990 kronor, medan den fyrhjulsdrivna Long Range-modellen går loss på 599 990 kronor.
Relaterade artiklar:
Din MG kan inte laddas hos Tesla – förrän nu
Tesla gör laddningen gratis – för alla elbilar
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.