Regeringens storsatsning på en skrotningspremie för bensin- och dieselbilar har inte fått det genomslag som förväntades.
Därför får skrotningspremie ingen effekt - lockar nästan ingen

Mest läst i kategorin
Trots att 500 miljoner kronor avsatts till initiativet har endast en bråkdel av pengarna använts. Dagens PS motorjournalist Åsa Wallenrud, menar att det kan bero på att många helt enkelt inte anser sig ha råd att uppgradera till en elbil – trots premien på 10 000 kronor.
– Om du redan kör en äldre bil som inte är värd särskilt mycket, blir kostnaden för en ny elbil fortfarande orimligt hög. För den som ska investera i en bil för en halv miljon kronor är 10 000 kronor i skrotningspremie ingen större hjälp, säger Wallenrud.
Dyrt och försäljningen viker
En annan förklaring till det svaga intresset är att den svenska elbilsförsäljningen har börjat vika. Wallenrud pekar på att insatser för att främja elbilar är få och tama jämfört med vad som genomförts i exempelvis Norge.
Där har man under lång tid erbjudit rejäla fördelar för elbilsförare, som tillgång till kollektivkörfält, gratis parkering och skattebefrielser. Resultatet är att en övervägande andel av bilarna på norska vägar numera går på el.
Få fördelar med skrotningspremie
– Vi har sett hur våra grannar i väst framgångsrikt satsat på en bred palett av incitament. I Sverige finns i princip bara en liten bonus, som knappt räcker till en tiondel av vinterdäcken, säger Wallenrud med en glimt i ögat.
Hon understryker dessutom att elbilstillverkningen fortfarande är relativt dyr, men att priserna på batterier och tillhörande teknik sannolikt kommer att sjunka över tid. I dagsläget hänger dock inköpskostnaden som en tung ryggsäck på elbilsmarknaden och hämmar en snabb omställning.
Behöver politiskt krafttag
Samtidigt ökar de totala utsläppen från vägtrafiken när andelen elbilar inte stiger i den takt som många hade hoppats. Frågan är vad regeringen och fordonsbranschen kan göra för att skynda på utvecklingen.
En höjning av skrotningspremien, fler skattefördelar eller enklare regler kring infrastruktur för laddning kan vara möjliga vägar att pröva framöver.
Vill du höra hela intervjun med Åsa Wallenrud, där hon berättar mer om hur hon tror att Sverige kan vända trenden?
Klicka på videon i artikeln för att ta del av hela samtalet.
Läs mer:
Tesla växlar upp – tyskarna svarar med laser. Dagens PS

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.