Dagens PS

Regler för elbilar kan kosta biltillverkare flera miljarder

Kommande tre år kan nya Brexitregler som handlar om elbilar kosta europeiska biltillverkare cirka 50,71 miljarder kronor
Kommande tre år kan nya Brexitregler som handlar om elbilar kosta europeiska biltillverkare cirka 50,71 miljarder kronor. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 25 sep. 2023Publicerad: 25 sep. 2023

Nya Brexitregler som handlar om elbilar kan de kommande tre åren kosta europeiska biltillverkare över 50 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
PS Studio

Tesla utmanar branschen med nya autonoma fordon 

18 nov. 2024

Nya Brexit-handelsregler ska säkerställa att EU-tillverkade elbilar till stor del tillverkas av delar som är anskaffade lokalt, det rapporterar BBC.

Kan minska produktionen

Men både i Storbritannien och EU säger biltillverkare att de inte är redo.

Enligt en branschorganisation kan de nya handelsreglerna de kommande tre åren kosta europeiska biltillverkare 3,75 miljarder pund, cirka 50,71 miljarder kronor.

Branschorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, varnar för att åtgärden kan minska produktionen i EU:s fabriker med 480 000 bilar.

ANNONS

Senaste nytt

Tull på 10 procent

Det största problemet är att så kallade ursprungsregler träder i kraft i januari, de gäller transport av bilar till Storbritannien enligt villkoren i Brexitavtalet.

Handels- och samarbetsavtalet mellan Storbritannien och EU kommer säkerställa att alla elfordon behöver ha batterier som är tillverkade antingen i Storbritannien eller i EU.

De fordon som inte uppfyller de reglerna kommer få tullar på 10 procent när de transporteras mellan EU och Storbritannien.

ANNONS

Elbilar blir dyrare

Reglerna utformades för att skydda Europas bilindustri mot billig import men eftersom Europas batteriproduktion inte har ökat så snabbt som förväntat kämpar biltillverkare för att uppfylla de nya kraven.

För europeiska biltillverkare är det här ett stort problem och Storbritannien är deras absolut största exportmarknad.

Elbilar kan bli dyrare att tillverka och det kan göra att de blir dyrare. ACEA vill att de nya reglerna senareläggs tre år och ber EU-kommissionen vidta åtgärder.

“Att driva upp konsumentpriserna på europeiska elfordon, just vid den tidpunkt då vi måste slåss om marknadsandelar inför hård internationell konkurrens, är inte rätt drag”, säger Renaults vd Luca de Meo, som också är ACEA:s ordförande, till BBC.

Han tillägger att vi i praktiken kommer överlåta en del av marknaden till globala tillverkare.

Nå överenskommelse

EU och Storbritnnien måste nå en överenskommelse för att reglerna ska kunna skjutas upp.

Förra veckan sade Storbritanniens affärsminister Kemi Badenoch att hon var optimistisk inför att en sådan överenskommelse ska kunna nås.

ANNONS

Men EU:s kommissionär för den inre marknaden, Thierry Breton, är inte så tillmötesgående. Han menar att det vore fel att återuppta Brexit-avtalet.

“Om något har förhandlats fram bör det inte ändras,” sade han till The Guardian i fredags.

EU-kommissionen säger att Brexitavtalet, “är resultatet av en förhandling där båda sidor enades om en övergripande balans mellan åtaganden”, det skriver BBC.

Inte förvånande

Enligt ACEA:s generalsekreterare, Sigrid de Vries, är det inte förvånande att bilbranschens överklagande möter morstånd.

“Europeiska kommissionen vill inte ändra någonting, verkar det som, när det kommer till Brexit-relaterade ämnen. Det är politiskt väldigt känsligt”, säger hon till BBC.

Mike Hawes, vd för Storbritanniens branschorganisation Society of Motor Manufacturers and Traders, sade förra veckan att han tror det blir en överenskommelse.

Nästa vecka ska handelstjänstemän från EU och Storbritannien träffas i London, det är dock inte känt om nya Brexit-regler finns på agendan.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Britterna svänger om elbilar – biltillverkare rasar Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS