Dagens PS

Prisvärda elbilar är mestadels fantasi

Ford F-150 Lightning tillverkas till största delen i den dyrare versionen, liksom de flesta elbilar som säljs i USA
Ford visar upp starka siffror i sin rapport. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 19 sep. 2022Publicerad: 19 sep. 2022

Den prisvärda elbilen är fortfarande mestadels fantasi. Med knappa batterileveranser och ivriga köpare tillverkar bilföretagen bara dyra elbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt den raklam och marknadsföring som visas i USA är är genomsnittspriset på en elbil 47 636 dollar, drygt 514 583 kronor, men det faktiska genomsnittspriset är snarare 61 251 dollar, nästan 661 658 kronor, det rapporterar Bloomberg.

Bilföretag har prisvärda elbilar, men de tillverkar dem inte utan väljer att i stället tillverka mer påkostade versioner som för dem är mer lönsamma. Bland de populära modellerna är klyftorna mellan det utlovade utgångspriset och det tillgängliga lagret allra störst.

Kia EV6 och Chevrolet Bolt

Kias EV6 har sålt mycket den senaste tiden och i juli var det genomsnittliga priset 54 200 dollar, cirka 585 490 kronor, vilket är 32 procent över det startpris Kia har annonserat sedan bilen lanserades.

Chevrolet Bolt, som påstås vara den mest prisvärda elbilen i USA och som annonseras med ett pris på 26 595 dollar, cirka 287 290 kronor, såldes i somras för i genomsnitt 34 874 dollar, cirka 376 723 kronor.

Större efterfrågan än utbud

Det finns dock en sund ekonomi bakom det här, det är troligtvis första gången någonsin som de företag som tillverkar och säljer bilar har större efterfrågan än utbud, det menar analytikern Ivan Drury på Edmunds, en utgivare av fordonsinformation som tillhandahåller prissättning på bilar.

Det tar tid att öka utbudet av bilar, särskilt bilar med ny teknik som elektriska drivlinor. Bilföretagen skyndar sig att köpa batterier och priserna pressas uppåt. De första månaderna efter att en ny modell har debuterat tenderar företagen att prioritera snyggare versioner med banbrytande funktioner.

Fords pickuper

ANNONS

Detta är kanske mest tydligt vid Ford Motors Rouge-komplex utanför Detroit. Där produceras både gas-F-150-pickuper och den batteridrivna versionen, kallad Lightning. I slutet av nästa år hoppas Ford kunna tillverka 150 000 Lightning per år, men för närvarande tillverkas fyra–fem gånger fler gasdrivna F-150.

I teorin kan en Lightning köpas för 40 000 dollar, 432 096 kronor, men i juli såldes den för, i genomsnitt, dubbelt så mycket. Ford har i ett mejl till Bloomberg skrivit att den billigare versionen av el-pickupen har begränsats till en av fem bilar.

För tillfället är inte kunderna direkt tveksamma till skillnaden mellan startpriset och det faktiska priset på elbilar och köpare av elbilar tenderar dessutom att vara välbärgade och känner sig bekväma med att köpa dyrare varianter av bilarna, det skriver Bloomberg.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Ford utvecklar ny V8

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]