Dagens PS

Polestar dissar Tesla: Vi ska vara mer premium

Polestar
Polestar vill bli mer premium och fokusera mindre på volym. (Foto: Collage/Marcus Berggren/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 sep. 2023Publicerad: 18 sep. 2023

Polestar, Volvos syskonmärke, har ingen lust att jaga volymmarknaden. I stället vill de jaga andelar i mer premiumorienterade segment.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gregor Hembrough, chef för Polestar i USA, kallar märket för en ”97 år gammal start-up”, något som kan härledas till året då Volvo grundades – 1926.

Det innebär alltså att märket har tillgång till samma verktygslåda som Volvo, men med större flexibilitet när det kommer till märkets strategi.

Polestar 1
Polestars resa började med laddhybriden Polestar 1. (Foto: Marcus Berggren)

Ingen volym här inte

I en intervju med Automotive News Europe har märkets vd, Thomas Ingenlath, förklarat tydligt hur de ska differentiera sig och satsa mer på premium än volym.

”Vi har varit tydliga med att vi inte tänker ge oss in i ett priskrig i jakten på volym, då vi vill behålla vår premiumposition. Vi springer definitivt inte efter Tesla, som vill ha X antal fabriker och en volym på flera miljoner”.

Ingenlath menar att märkets grund ska vara rotad i kvalitet och inte pris.

”Vi vill att Polestar 3, 4, och 5 ska säkra vår plats i premiumlyx-segmentet i stället för att tillverka mindre, billigare bilar”, säger han.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Polestar 2 visar vägen

ANNONS

Ett exempel på märkets fokus att framstå som mer premium är uppdateringen av Polestar 2.

”Vi har gjort den bättre och dyrare”, förklarar Ingenlath för Automotive News Europe.

Medan Tesla har som målsättning att vrida upp volymen, vill Polestar blir alltmer premium, något som märkets kommande modeller visar, inte minst med prislappen.

I dagsläget tampas bilmärket med en hel del internkonkurrens inom Geely, något som kan göra det allt svettigare för det Göteborgs-baserade märket.

Relaterad läsning:

Polestar på ruinens brant? Kassan kan vara slut till nyår

Zeekr 001 – elkombi med Volvo-gener

Polestars vd inte uppgiven – trots raset

Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]