En ny teknik kan vara på ingång där elbilar kan skicka tillbaka ström till nätet. Än så länge är tekniken Vehicle to Grid på teststadiet, men kan bli ett sätt att avlasta elnätet i framtiden.
Ny teknik där elbilar skickar tillbaka el
Mest läst i kategorin
Den nya tekniken Vehicle to Grid, eller V2G, kan börja användas inom några år, kanske redan 2030, men då måste först fortsatta tester genomföras. Tekniken innebär att elbilar kan skicka tillbaka ström till nätet, vid tidpunkter då det är hög belastning. Det är givetvis bra nyheter för alla som investerar i laddinfrastrukturen till de upp till 70 miljoner elbilar som beräknas rulla på europeiska vägar 2030, berättar DN.
Hundratal V2G-projekt med elbilar
Det pågår redan ett hundratal V2G-projekt runt om i världen, där bolag som Nissan, Polestar och Hyundai samarbetar med mobilitetsföretag och energibolag.
De stora problemen i nuläget är alla lagar och regler i olika länder, samt att det inte finns många laddboxar som klarar av V2G.
“Det är en omställning som kräver beteendeförändringar och en öppenhet från regeringar och energibolag i de olika länderna”, säger Jens Kronen, chefen för Hyundais innovationssatsning Cradle i Berlin.
Bilägare kan tjäna pengar
Som bilägare går det även att tjäna pengar på V2G, eftersom elräkningen blir mindre och att bilägaren själv är med och skickar energi till det lokala elnätet – och därmed får betalt för det.
Hyundai har precis genomfört ett lyckat V2G-projekt i Berlin med uppkopplade bilar till det lokala nätet.
“Det känns förstås bra, men det är lång väg kvar innan V2G kan nyttjas av kunderna”, klargör Jens Kronen.
Läs även: Så mycket räckvidd förlorar elbilar på vintern
Läs även: En ny elbil för under 100 000 kronor
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.