Norska ägare av den kinesiska elbilen Hongqi E-HS9 stämmer nu återförsäljaren av bilen, på grund av missnöje med laddningen.
Missnöjda kunder stämmer Hongqi
Märket Hongqi har sålts in som bland det lyxigaste som Kina har att erbjuda i bilväg.
Namnet betyder översatt från kinesiska något i stil med “röda fanan”, och märket pryder den limousine som presidenten Xi Jinping skeppas runt i.
Knackig start för Hongqi
Märkets eldrivna suv E-HS9 lanserades i Sverige tidigare under året, men än så länge finns det bara 51 registrerade exemplar i landet.
I Norge har man emellertid sålt närmare 2 000 bilar, och enligt den norska biltidningen Motor är många köpare missnöjda med sin elbil.
Ett antal ägare har därför gått ihop och inlett en grupptalan.
Långsamt laddande elbil
Klagomålen gäller framför allt att Hongqi E-HS9 inte levererar de laddhastigheter som utlovas, särskilt vid kallare väderlek.
Den maximala laddhastigheten vid snabbladdning ska ligga på mellan 130 och 140 kW beroende på modell.
Enligt grupptalan rapporterar ägarna emellertid att de vintertid oftast ser laddhastigheter i spannet 60 till 86 kW.
Detta kan leda till att laddstoppen drar ut på tiden ganska ordentligt.
Småfel på bilarna och felaktigt marknadsförd räckvidd tas också upp i grupptalan.
Anlitat känd advokatbyrå
För att ro grupptalan i hamn har Hongqi-ägarna anlitat kända Eden Advokatfirma, som bekräftar att de har börjat att arbeta med ärendet.
Grupptalan är riktad mot Motor Forum, som är återförsäljare för Hongqi.
Varken Motor Forum eller importören HBI Norge säger sig dock ha hört talas om att en grupptalan har inletts.
Bägge företag har därför valt att avvakta tills en formell stämningsansökan lämnas in innan man uttalar sig i frågan.
Läs mer om Hongqi:
Hongqi E-HS9 testad: Se upp för Röda fanan!
Stor billig elbil: Hongqi prisdumpar mer än Tesla
Läs även:
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.