Det är riktigt illa ställt med laddare till elbilar i EU och det riskerar att äventyra det uppsatta elbilsmålet, varnar branschorganisation.
Larm: Akut brist på laddare till elbilar i EU
Mest läst i kategorin
Det är Acea (European Automobile Manufacturers’ Association) som konstaterar att infrastrukturen med elbilsladdare är kraftigt undermålig, skriver M3 på IDG.
Om EU ska kunna leva upp till sitt elbilsmål måste det bli fler laddare i en rad länder.
I Litauen – som är sämst i klassen – finns exempelvis bara 0,2 laddare per 100 kilometer.
Sverige femma på elbilsladdar-listan
Sverige uppges ha 12,2 laddare per 100 kilometer.
Det ger oss en femteplacering på listan som toppas av Nederländerna med 64,3 laddare per 100 kilometer, enligt M3.
På försäljningslistan är Sverige i ledning i EU med över 40 procent nya elbilar, följt av Danmark och Finland.
I icke EU-landet Norge står elbilar för 70 procent av marknaden, framgår det.
Usel hastighet på laddningen
När det gäller EU och laddare är många av dagens laddare alldeles för sega, så även där behövs en rejäl uppryckning om elbilar ska få det genomslag som unionens makthavare önskar.
Sex EU-länder har inte en laddare per 100 kilometer väg och endast en av sju laddare i EU är snabb, visar Aceas alarmerande rapport.
“Resten (inklusive många vanliga eller trädgårdsuttag med låg kapacitet) har en kapacitet på 22 kW eller mindre och laddar inte fordon med acceptabel hastighet”, skriver branschorganisationen.
Dagens PS berättade nyligen om japanska biljätten Toyotas vd Akio Toyoda som dömer ut möjligheten att endast sälja elbilar på marknaden från 2030 eller 2035.
Toyotas toppchef slår fast att det kommer ”ta längre tid än media vill att vi ska tro” att bara sälja elbilar.
Läs även: Fördubbling av priset för elbilsladdning
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.